Po niemal 40 latach na ulice Krakowa powrócił potrójny skład historycznych wagonów typu N. Stało się to możliwe dzięki zakończonemu właśnie remontowi wagonu doczepnego ND o numerze 512, który 12 marca został zaprezentowany w zajezdni tramwajowej Podgórze.

Wagony typu N i ND pojawiły się w Krakowie już w 1949 roku. Ich produkcja rozpoczęła się w Sanoku, a od 1950 roku jedynym dostawcą był zakład w Chorzowie, który dostarczał je przez kolejne 18 lat. W latach 60. i 70. tramwaje przechodziły modernizacje – unifikowano ich konstrukcję, wprowadzając podwójne drzwi, duże otwierane okna oraz łożyska toczne zestawów kołowych.
Najnowszy remont wagonu ND nr 512 przywrócił mu wygląd i cechy eksploatacyjne z ostatnich lat użytkowania tego typu pojazdów. Szczególną atrakcją jest reklamowa skrzynia zamontowana na dachu, nawiązująca do dawnych czasów, gdy takie elementy były częścią krakowskich tramwajów. W 2025 roku zostanie ona wykorzystana do promowania 150-lecia krakowskiej komunikacji miejskiej.

Niezwykła atrakcja Krakowskiej Linii Muzealnej
Dzięki odrestaurowanemu wagonowi ND, MPK Kraków mogło odtworzyć unikalny potrójny skład historycznych wagonów typu N – zestawienie składa się z jednego wagonu silnikowego i dwóch doczepnych. Tego typu zestawy przez niemal 30 lat stanowiły podstawowy środek transportu tramwajowego w Krakowie.
-W tym roku takim właśnie składem będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – podkreślił Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK Kraków, podczas oficjalnej prezentacji tramwaju.
Symboliczny powrót na linię nr 8
Historyczny tramwaj po raz pierwszy po remoncie wyjechał na trasę 12 marca, kursując na linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych. Wybór tej trasy nie był przypadkowy – to właśnie na tej linii zakończyła się eksploatacja potrójnych składów N-ek w Krakowie w czerwcu 1988 roku, gdy zastąpiono je wagonami 105N.
Linia nr 8 to jedna z najstarszych tras tramwajowych w mieście – powstała w 1934 roku, a jej przebieg przez ponad 90 lat niemal się nie zmienił. To właśnie na tej trasie rozpoczęto eksploatację wagonów N, które przez pierwsze lata funkcjonowania były nazywane “ósemkami”.
Hołd dla historii krakowskiej komunikacji
Przejazd historycznego tramwaju przypomniał także o kluczowym wydarzeniu w dziejach krakowskiej komunikacji – uruchomieniu tramwaju elektrycznego 16 marca 1901 roku. Wydarzenie to zbiegło się z premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, tworząc wyjątkowy moment w historii miasta.
Dzięki zaangażowaniu MPK Kraków i pasjonatów transportu miejskiego, potrójny skład wagonów typu N ponownie stał się częścią krajobrazu miasta, przywracając ducha dawnej epoki na krakowskich torach.