Rok 2021 będzie ważny dla unijnej polityki kolejowej, ponieważ jest to pierwszy pełny rok, w którym zostaną wdrożone przepisy uzgodnione w ramach czwartego pakietu kolejowego, czyli przepisy dotyczące otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich, ograniczenia kosztów i obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw kolejowych działających w całej Unii oraz przekazania Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) dodatkowych zadań mających na celu zmniejszenie barier technicznych. Wprowadzane zmiany mają ułatwić działalność operatorom kolejowym, co bezpośrednio ma się przełożyć na łatwość korzystania z kolei.
IV pakiet kolejowy przyniósł dla rynku kolejowego szereg ważnych zmian dotyczących przede wszystkim procedury uzyskiwania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów kolejowych.
Zgodnie z nowymi regulacjami kompetencje do wydawania tych dokumentów, w zależności od obszaru działalności i obszaru użytkowania pojazdu, podzielone zostały między Prezesa UTK oraz Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Zmianie uległ także sam proces składania wniosków o wydanie jednolitych certyfikatów oraz zezwoleń dla pojazdów. Procedura odbywa się poprzez system informatyczny – OSS (One Stop Shop). Ponadto zmiany dotyczą wprowadzenia zasad gwarantujących niezależność zarządców infrastruktury kolejowej oraz przepisów dotyczących udzielania licencji przewoźnikom i otwartego dostępu.
Na koniec pytanie – czy kolej w Polsce robi wszystko co możliwe, aby pasażer ufał przewoźnikom?
Zaufanie jest szczególnie ważne w czasie epidemii. Myślę, że kolej stanęła na wysokości zadania. W początkowej fazie epidemii pociągi były często jedynym środkiem transportu zbiorowego, którym można było dojechać do pracy czy lekarza. Pociągi, choć oferta była ograniczona, kursowały, a często komunikacja np. busami nie była zapewniona.
Pewność funkcjonowania to jedno, drugie – to co robili uczestnicy rynku kolejowego już na początku pandemii – to działania nakierowane na to, by podróżowanie było bezpieczne i by pasażer miał świadomość, że dworce i pociągi to miejsca, gdzie zachowuje się wszelkie standardy sanitarne. W zwiększaniu świadomości, że podróżowanie środkami transportu zbiorowego nie powoduje większego zagrożenia niż np. zakupy w sklepie, dużą rolę odgrywają również akcje takie jak #bezpiecznaKolej.