Prezes UTK, dr inż. Ignacy Góra, o Europejskim Roku Kolei, IV pakiecie , bezpieczeństwie oraz zmianach jakie nastąpiły w branży w ostatnich latach.
Panie Prezesie, pozwolę sobie zacząć od pytania dotyczącego Europejskiego Roku Kolei. Co za nami? Co jeszcze przed? Jak Pan, jako Krajowy Koordynator, ocenia dotychczasowe zaangażowanie i inicjatywy?
Zarówno za nami, jak i przed nami wiele interesujących wydarzeń. Wśród nich są te skierowane do szerokiego grona odbiorców oraz takie, których adresatami są przedstawiciele branży. Jeżeli miałbym wskazać kilka z tych, które już za nami to na pewno będzie to przygotowana wspólnie z Pocztą Polską S.A. emisja serii znaczków „Nowoczesny tabor kolejowy”, trzy zrealizowane spotkania w ramach nowej inicjatywy UTK – Ogólnopolskiego Forum Kolejowego, Kolejowa Noc Muzeów czy wydanie przez Fundację Grupy PKP „Poradnika noszenia munduru kolejarza”, ale również wiele innych wydarzeń poświęconych rozwojowi i promocji kolei jako bezpiecznego i ekologicznego środka transportu. Wśród minionych wydarzeń warto także wymienić dwa istotne – przejazd przez Europę specjalnego pociągu Connecting Europe Express (CEE) oraz międzynarodowe targi TRAKO w Gdańsku. Na kolejne miesiące szykujemy też kilka niespodzianek.
TRAKO było okazją do spotkania i wymiany doświadczeń. Pierwszą tak dużą impreza dla branży od wybuchu pandemii. Europejski Rok Kolei jest niepowtarzalną okazją dla kolei na promocję i dotarcie do obywateli i przedsiębiorców z przekazem prezentującym jej zalety. Jestem przekonany, że nie ma w branży instytucji, która nie starałaby się brać czynny udział w ERK2021. Cieszę, się, że inicjatyw i działań jest bardzo dużo. Mam nadzieję, że już niedługo pasażerowie kolei będą mogli skorzystać specjalnych ofert promocyjnych przygotowanych przez przewoźników kolejowych, z taką inicjatywą w czasie jednego z Ogólnopolskich Forów Kolejowych wyszedł Prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. A także z ich różnorodności i charakteru, bo są zarówno takie o zasięgu ogólnokrajowym, a wręcz europejskim, ale są też i takie mniejsze, lokalne.
2021 rok to także IV Pakiet Kolejowy. Czy może Pan uszeregować najistotniejsze zmiany jakie nastąpią w polskim sektorze kolejowym?
IV pakiet kolejowy to ogromne zmiany na kolei i kolejny krok do ujednolicenia rynku kolejowego w całej Europie. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej przejęła części kompetencji, które do tej pory były w gestii krajowych władz bezpieczeństwa. Wiązało się to dla klientów i samego urzędu ze zmianą sposobu procedowania spraw i zastosowaniem aplikacji Punktu Kompleksowej Obsługi (OSS).
Niewątpliwie największą zmianą jest wprowadzenie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa dla przewoźników kolejowych, które zastępują dotychczas wydawane certyfikaty bezpieczeństwa w części A i B. Nowe przepisy zdecydowanie ułatwiają procedowanie dalszych spraw m.in. dzięki szczegółowemu uregulowaniu zasad stosowania aplikacji OSS czy wprowadzeniu zasady automatycznego wygaszania dotychczas obowiązujących certyfikatów bezpieczeństwa część A i B po wydaniu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa.