Wywiady

Przywrócić Pesie świetność

Po dwóch latach ze stanowiska prezesa Pesy odszedł Krzysztof Sędzikowski. W połowie stycznia zastąpił go Krzysztof Zdziarski, dotychczasowy wiceprezes spółki oraz były szef Unipetrolu (PKN Orlen). W rozmowie z „Raportem Kolejowym” przedstawia wyzwania, jakie stoją przed bydgoską spółką oraz prezentuje 3-letnią perspektywę rozwoju.

Kilka tygodni temu Pesa zapowiedziała ogłoszenie w I kwartale 2020 r. nowej strategii. Przed jakimi wyzwaniami Pan stanął?

Przede wszystkim chcemy przywrócić firmie jej dawną świetność – produkować na czas, oferować pojazdy nowoczesne i dać pracę młodym zdolnym lokalnym, ale także ogólnopolskim inżynierom. To właśnie na inżynierów kładziemy największy nacisk, chcemy pozyskiwać najlepszych specjalistów z branży. Jako spółka, która funkcjonuje w Bydgoszczy, chcemy dać szansę absolwentom Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich. Wciąż się rozwijamy, wdrażając do naszej produkcji najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, bowiem spółki przewozowe, a przede wszystkim pasażerowie, tych nowinek oczekują.

Do 2023 r. obowiązuje Krajowy Program Kolejowy. To właśnie w tym roku kończy się możliwość dofinansowania projektów w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Jak te najbliższe 3 lata wyglądać będą w Pesie? Co chcielibyście osiągnąć?

Naszym celem jest wyjście na kompletną prostą. Chcemy również wygenerować odpowiednie zwroty na kapitale zaangażowanym, pospłacać długi, zwłaszcza krótkoterminowe finansowania i wyjść z nową gamą produktów. Niedawno przecież zapowiadaliśmy m.in. pociągi typu high-speed, pociągi o napędzie hybrydowym, a także wodorowym, bowiem nad tym ostatnim prowadzone są bardzo zaawansowane prace. Ponadto, pracujemy nad nowymi systemami bezpieczeństwa dla pasażerów i systemem sygnalizacji bezpieczeństwa. To są nasze cele.

Przede wszystkim chcemy przywrócić firmie jej dawną świetność
– produkować na czas, oferować pojazdy nowoczesne.

 

Czytaj dalej >