Wywiady

P. Pączek: Hyperloop jest wielką szansą dla kolei

O Hyper Poland, akcji crowdfundingowej i przyszłości projektu, rozmawiamy z Przemysławem Pączkiem, prezesem Hyperloop Poland.

Panie Prezesie, zacznijmy od przypomnienia – czym jest projekt Hyper Poland i jakie są cele spółki?

Hyper Poland to polska spółka, która jako jedyna na świecie rozwija koncepcję hyperloop w oparciu o 3-stopniowe podejście. Pierwszym etapem, nad którym obecnie trwają prace, jest technologia kolei magnetycznej magrail – możliwa do zastosowania w ramach istniejącej infrastruktury kolejowej. Nasz zespół składa się z ekspertów z doświadczeniem zebranym m.in. w takich firmach jak Airbus, Bombardier czy operator kolei Shinkansen. Byliśmy podwójnym finalistą konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition w Kalifornii. W 2017 roku zbudowaliśmy pierwszy prototyp, a w październiku ubiegłego roku zademonstrowaliśmy tor i kapsułę w skali 1:5. Na przełomie lat 2020 i 2021 planujemy dostarczenie pełnowymiarowego prototypu systemu magrail.

W kwietniu zakończyliśmy drugą rundę crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs. Pierwotnie zakładany cel osiągnęliśmy zaledwie w 10 dni. Zebrane środki posłużą do przyspieszenia prac badawczo-rozwojowych. W drugiej połowie tego roku rozpocznie się budowa pełnowymiarowego 500-metrowego toru systemu magrail. W przyszłym roku planujemy przeprowadzić pierwsze testy, a na przełomie lat 2022/23 – uruchomić pierwsze projekty pilotażowe. Chcielibyśmy, aby do końca tej dekady system magrail (jako opatentowana i certyfikowana technologia) działał na paru odcinkach o długości kilkuset kilometrów.