24 czerwca 2025 roku na południu Polski rozpoczęła się jedna z najbardziej ambitnych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat. Gigantyczna tarcza TBM „Jadwiga”, ważąca ponad 2,5 tysiąca ton i mierząca 90 metrów długości, rozpoczęła drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w kraju. Nowa podziemna trasa, o długości blisko 4 kilometrów, powstaje pod Pisarzową, między miejscowościami Męcina i Mordarka, w ramach strategicznego projektu „Podłęże–Piekiełko”.
Tunel ten stanowić będzie część modernizowanej linii kolejowej nr 104, łączącej Limanową z Nowym Sączem. Cała operacja budowy obiektu o średnicy niemal 11 metrów ma potrwać około 10 miesięcy nieprzerwanej pracy. Drążenie prowadzone jest z milimetrową precyzją – obrotowe czoło tarczy wyposażone w stalowe zęby jednocześnie wybiera grunt i montuje betonowe segmenty obudowy tunelu. Wydobyty materiał jest na bieżąco usuwany przez system maszyn wspieranych przez kolejkę przemysłową, a w przeciwnym kierunku dostarczane są prefabrykowane elementy tunelu, produkowane w pobliskiej hali.
– Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem. Dzięki niej region zyska nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Drugi, mniejszy tunel ewakuacyjny, drążony jest równolegle przez drugą tarczę TBM – „Kingę”, która od marca wykonała już 420 metrów. Oba tunele to pierwsze z 20 obiektów tunelowych przewidzianych w projekcie „Podłęże–Piekiełko”, z czego 16 będzie użytkowanych przez pociągi, a 4 pełnić będą funkcje ewakuacyjne. Łączna długość tuneli sięgnie ponad 30 kilometrów, co czyni ten projekt jednym z najbardziej złożonych w historii PKP Polskich Linii Kolejowych.
– To jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu. Przygotowujemy się do realizacji kolejnych odcinków tej największej inwestycji kolejowej na południu kraju – zaznaczył Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK S.A.
Projekt realizowany jest przez konsorcjum firm Budimex S.A., Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Gülermak Sp. z o.o. Koszt modernizacji odcinka Limanowa–bocznica Klęczany przekracza 1,9 miliarda złotych. To tylko jeden z czterech fragmentów inwestycji, na których już trwają prace budowlane. Pozostałe obejmują stację Limanowa, odcinki bocznica Klęczany–Nowy Sącz oraz Chabówka–Rabka Zaryte. Trwają także przetargi na kolejne części trasy: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.
Projekt „Podłęże–Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 kilometrów trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 kilometrów nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki tej inwestycji powstanie nowoczesne połączenie kolejowe pomiędzy Krakowem a Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi mają pokonywać trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, natomiast podróż do Zakopanego potrwa zaledwie półtorej godziny.