Tramwaje

Jakie będą tramwaje Pesy nowej generacji? Czyli Twist 3.0 Swing 3.0

PESA Bydgoszcz niebawem rozszerzy swoją tramwajową ofertę o nowe platformy pojazdów. Podczas zorganizowanej przez Izbę Kolei konferencji „Tramwaje – nowoczesne technologie”, Marcin Grzyb, Dyrektor Sprzedaży LRV w Pesie przedstawił technologiczne rozwiązania, które zostaną zaimplementowane w najnowszych produktach bydgoskiego producenta.

Fot. PESA Bydgoszcz
Fot. PESA Bydgoszcz

W październiku 2024 r. Polska Izba Kolei zorganizowała IV konferencję „Tramwaje – nowoczesne technologie”, podczas której Dyrektor Sprzedaży rynku tramwajowego PESA, Marcin Grzyb uchylił rąbek tajemnicy dotyczący rozwiązań i technologii, które zostaną zastosowane w nowych tramwajach produkowanych w bydgoskich zakładach. Na łamach tegorocznego I wydania Raportu Tramwajowego, podczas wywiadu z Dyrektorem rozmawialiśmy o dalszych pracach nad nową platformą tramwajów. Wtedy to dowiedzieliśmy się, że bydgoski producent pracuje nad co najmniej dwiema nowymi platformami pojazdów. Podczas Konferencji Marcin Grzyb uszczegółowił, że nowe pojazdy będą bazować na zdobytym know-how przy produkcji takich jednostek jak Swing, Jazz, Twist, Fokstrot, tworząc na ich bazie ewolucję do platform: Swing 3.0 oraz Twist 3.0.

Nowe platformy tramwajów Pesy, co zostało już przyjęte za standard – będą w pełni niskopodłogowe, dostępne dla osób z niepełnosprawnością oraz dla wózków dziecięcych, w tym także znajdą się ułatwienia dla osób niewidomych. Jednak w nowych platformach zaimplementowane mają zostać nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Nowe tramwaje mają zostać wyposażone w zasobniki energii, które pozwolą na jazdę bez sieci trakcyjnej na dystansie minimum 3 kilometrów. Rozwiązanie te ma pozwolić na zjazd tramwaju np. do pętli w przypadku awarii sieci trakcyjnej oraz przejazd liniowy z pasażerami w miejscach gdzie sieci trakcyjnej nie ma. Dodatkowo tramwaje mają zostać wyposażone w nowoczesny system antykolizyjny, który ma zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji dzięki zastosowaniu radaru i kamer.  System ma wychwytywać zarówno samochody, jak i pieszych w odległości nawet 80 metrów. Jak wskazuje producent, design i geometria pojazdu spełnia normę, która wiąże się z odpowiednim ukształtowaniem czoła pojazdu, tak aby zminimalizować skutki potrącenia pieszych i co najważniejsze ograniczyć do minimum możliwość wciągnięcia pod pojazd. Producent informuje także, że system kamer wewnętrznych będzie monitorował bezpieczeństwo pasażerów w czasie rzeczywistym i ma być zdolny do detekcji chociażby pozostawionych bagaży. System kamer zewnętrznych będzie odpowiadał natomiast za monitorowanie bezpieczeństwa na drodze oraz na peronach.  Kamera pantografu pozwoli z kolei na zdalne monitorowanie zachowania pantografu, dzięki czemu system pozwoli na detekcję rozbłysków w czasie rzeczywistym. Będzie mogło to pozwolić w przyszłości na analizę stanu sieci trakcyjnej, czy także jej zygzakowania.

W nowych tramwajach Pesa planuje stosować nowoczesne materiały izolujące, w tym tłumiki hałasu na kołach oraz wyeliminowane mają zostać nagrzewnice w przedziale pasażerskich co ma wpłynąć na obniżenie poziomu hałasu. Pewne elementy nowych platform znalazły swoje miejsce w różnych pojazdach, które Pesa dostarczyła lub obecnie dostarcza dla swoich klientów. Po badaniach przeprowadzonych przez PIT Łukasiewicz na tramwajach 146N dla Wrocławia, zmierzona średnia wartość poziomu dźwięku na postoju w kabinie motorniczego wyniosła 49,9 dB, natomiast średni poziomu dźwięku w przestrzeni pasażerskiej 54,1 dB.

Dodaj komentarz