Tabor

Jakie wagony zobaczyć można na polskich torach?

Jakie wagony można najczęściej zobaczyć na polskich torach, jakie lokomotywy przejeżdżają rocznie najwięcej kilometrów? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w przygotowanym przez Urząd Transportu Kolejowego raporcie „Tabor kolejowy 2019”. Publikacja zawiera szczegółowe dane statystyczne dotyczące wykorzystania taboru na polskiej sieci kolejowej. Stanowi on istotne rozszerzenie w stosunku do danych przedstawianych w publikowanych co roku przez Urząd sprawozdaniach z funkcjonowania rynku kolejowego.

Fot. Jerzy Moritz / PKP PLK

Przewoźnicy pasażerscy w 2019 r. dysponowali 423 lokomotywami i 1442 zespołami trakcyjnym. Wagonów z miejscami do siedzenia było nieco ponad 2 tys. U przewoźników towarowych liczba lokomotyw elektrycznych wyniosła 2146 szt., a spalinowych 1509 szt. Najliczniejszym typem wagonów pozostających w dyspozycji przewoźników towarowych były węglarki – niemal 61,5 tys.

Każda czynna lokomotywa EU44 „Husarz” przejeżdża rocznie średnio 349,4 tys. km. Lokomotywy te obsługują najczęściej międzynarodowe ekspresy. Średni przebieg ponad 300 tys. km rocznie mają też elektrowozy EP09 wykorzystywane do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Duże średnie roczne przebiegi notują również dalekobieżne elektryczne zespoły trakcyjne ED160 „Flirt” (447,8 tys. km), ED250 „Pendolino” (415,0 tys. km) oraz ED161 „Dart” (348,0 tys. km). U przewoźników towarowych tylko niektóre czynne lokomotywy osiągają średnie roczne przebiegi powyżej 100 tys. km.

Opracowanie w sposób syntetyczny przedstawia dane w zakresie wykorzystania taboru przez przewoźników pasażerskich i towarowych, sytuację na rynku taborowym, trendy oraz planowane inwestycje. Nowy raport pozwala spojrzeć na rynek taborowy z zupełnie innej perspektywy i zgłębić wiele zagadnień i danych, do których dostęp był do tej pory niemożliwy lub znacząco ograniczony.

– W ciągu ostatniej dekady przewoźnicy kolejowi podjęli się odnowy posiadanego parku taborowego. Zmiany te odczuwają pasażerowie korzystający z usług przewoźników kolejowych. Dostrzegają je również klienci biznesowi przewoźników towarowych. Dostęp do nowoczesnego taboru kolejowego jest coraz łatwiejszy, dzięki czemu mniejsze podmioty mogą podejmować odważne biznesowo decyzje, co z korzyścią przekłada się na ofertę przewoźników kolejowych – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. –  Raport, który przedstawiamy, pozwoli zgłębić te niezwykle ciekawe procesy zachodzące na rynku taboru kolejowego na przestrzeni ostatnich lat – dodaje Góra.

 

W raporcie w części ogólnej przedstawione zostały podstawowe informacje o taborze kolejowym, zasady klasyfikacji i identyfikacji taboru oraz wymagania w zakresie jego utrzymania. W kolejnych częściach opracowania omówiono tabor w dyspozycji przewoźników pasażerskich i towarowych, podstawowe trendy w modernizacji parku taborowego oraz przeanalizowano inwestycje w tabor wybranych przewoźników. Raport kończy krótki zarys taboru kolei wąskotorowych.

Źródło: UTK

[PDF] Tabor kolejowy 2019 (6.25 MB)

Dodaj komentarz