W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę pojazdów dwunapędowych, ogłoszonym w grudniu 2020 r. ofertę złożyła tylko firma NEWAG S.A. Oferta jedynego wykonawcy spełniała wymagania postawione w postępowaniu przez ŁKA. W związku z pozytywną oceną, ŁKA dokonała wyboru oferty firmy NEWAG S.A. a następnie podpisała umowę na dostawę pojazdów dwunapędowych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania.
Oznacza to zatem nowe kierunki czy trasy dla pociągów w barwach ŁKA?
Nowy tabor zostanie wykorzystany do obsługi codziennych połączeń z Łodzi do Opoczna oraz weekendowych z Łodzi do Spały. Są to miejscowości o dużym potencjale przewozowym, które przez wiele lat były wykluczone komunikacyjnie. Dodatkowo Spała to jedna z najbardziej atrakcyjnych pod względem turystycznym miejscowości województwa łódzkiego.
Gminy położone na tej trasie posiadają bardzo wysoki potencjał w postaci dużego odsetka młodych ludzi, z których ponad połowa uczęszcza do liceów – udział mieszkańców do 24 roku życia w gminie Opoczno (wiejska) – powyżej 30%. Powiat opoczyński jest liderem w Województwie Łódzkim, jeśli chodzi o udział ludności w wieku 16-18 lat. Powiat ma też jedną z wyższych zdawalności matur
w województwie (86-90%), wyższą, niż w Łodzi, powiecie tomaszowskim czy zgierskim. Wysoki poziom zdawalności matur, dostępności bibliotek czy ośrodków kultury, a także poziomu wydatków na kulturę w domowych budżetach pokazuje, iż są to roczniki, które mogą korzystać z możliwości podjęcia studiów i są potencjalnymi odbiorcami usług świadczonych przez ŁKA.
Na koniec- Panie Prezesie, współpracę z komunikacją autobusową można uznać za udaną. Potwierdzeniem przedłużenie umowy w gminie Anderspol?
Spółka, na przestrzeni lat, wprowadziła na skalę nie stosowaną dotąd w kraju integrację różnych środków transportu. W aglomeracji łódzkiej wzajemnie honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami kolejowymi. Natomiast w granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską. W roku 2018 obszar integracji miejskiej został rozszerzony o Gminę Andrespol, w której położone są przystanki Bedoń i Justynów. Efektem wprowadzonego wzajemnego honorowania jest przyrost pasażerów korzystających z przystanku Bedoń o 165%, natomiast Justynów o 124%. Współpraca z Gminą Andrespol zostało przedłużona o koleje trzy lata.
Spółka systematycznie rozszerza ofertę dla osób wykluczonych komunikacyjnie o nowe miejscowości styku, w których pasażer może przesiąść się z autobusu na pociąg lub odwrotnie i dalej kontynuować podróż. Oferta Bilet Zintegrowany ŁKA+PKS, konsolidująca rozkłady jazdy pociągów ŁKA i autobusów oraz wprowadzająca jeden zintegrowany bilet, ułatwia dostęp m.in. do instytucji publicznych czy opieki medycznej. Dzięki takiemu rozwiązaniu opłata za przejazd jest o około 20% tańsza od opłaty za bilety zakupione oddzielnie u każdego z przewoźników. Obecnie ofertą przejazdów zintegrowanych objętych jest 449 miejscowości obsługiwanych komunikacją autobusową, ze 127 stacjami obsługiwanymi koleją.