RK: Brzmi to naprawdę dobrze. W imieniu producentów taboru muszę jednak zapytać – czy oklejanie rzeczywiście jest bardziej ekonomiczne, efektywne i lepsze od malowania pojazdów?
UC: Tak, oklejanie jest nie tylko bardziej ekonomiczne, ale również prostsze i szybsze w aplikacji. Dla przykładu, aby okleić 11-członowy pociąg szybkobieżny NTV-Italo wystarczy pięć dni. Pociąg oklejamy bezpośrednio na hali remontowej. Malowanie natomiast zajęłoby cały miesiąc i wymagałoby użycia komory lakierniczej. Co do efektu – jest perfekcyjny. W dodatku przy aplikacji folii nie ma ryzyka „pomaranczowej skòrki”.
RK: A jak wyglądają kwestie mycia, napraw czy remontów w przypadku pojazdów oklejonych folią?
UC: Pojazdy oklejane myjemy w ten sam sposób, co pojazdy malowane, czyli używamy tego samego detergentu rozcieńczonego z woda. Jedyne na co należy zwrócić uwagę, to kwasowość produktu, która powinna mieścić się w przedziale 3–10 Ph.
Jeśli chodzi o drobne naprawy, wystarczy wymienić fragment folii na uszkodzonej powierzchni i zastąpić go nowym. Co ważne, folia posiada filtr UV i nie zmienia koloru podczas eksploatacji, wiec nawet jeśli wymienimy fragment po kilku latach, nie będzie się on różnił odcieniem od reszty folii na pojeździe. Co do gruntownego remontu – podczas prac utrzymaniowych poziomu P5 folia jest ściągana w całości i zastępowana nową. Są to prace, które można bez problemu wykonywać jednocześnie z innymi pracami remontowymi podczas postoju pojazdu na hali utrzymania, nie jest konieczne umieszczenie pojazdu w komorze lakierniczej.
RK: Wróćmy jeszcze do tematu graffiti. To niestety wciąż duży problem. Producenci farb dla kolejnictwa chwalą się powłokami anty-graffiti. Jak to wygląda w przypadku Waszych foli?
UC: Nasze folie powstały 30 lat temu właśnie po to, żeby rozwiązać problem związany z graffiti i mogę śmiało powiedzieć: odnieśliśmy ogromny sukces. Farby antygraffiti weszły na rynek trochę później i na dzień dzisiejszy, w porównaniu z eksploatacją naszej foli, warto zauważyć, że farba – na skutek mycia – traci właściwości antygraffiti po około dwóch latach, natomiast właściwości antygraffiti naszej folii są gwarantowane przez sześć lat.
RK: Na czym polega ta gwarancja?
UC: Standardowo nasze folie są objęte sześcioletnią gwarancją. Gwarancją objęty jest kolor, właściwości antygraffiti i przyczepność folii.
RK: Jak wygląda proces oklejania i kto go przeprowadza?
UC: Ważne jest, aby oklejaniem zajęli się profesjonaliści. Zazwyczaj klienci powierzają prace oklejania naszym aplikatorom, ponieważ wiedzą, że w ten sposób otrzymają perfekcyjny rezultat, ale napomknę, że przeprowadzamy również szkolenia w oklejaniu, więc jeśli klient posiada pracowników, którzy mogą się zająć oklejaniem, to dzięki naszemu szkoleniu będą w stanie oklejać we własnym zakresie. Przygotowanie pojazdu do oklejania jest identyczne do przygotowania do malowania – należy zetrzeć wierzchnią warstwę farby, wypełnić ewentualne ubytki i wygładzić nierówności oraz wyczyścić powierzchnię. Następnie okleja się pojazd foliami na podstawie przygotowanego przez naszą firmę projektu. Klient dostaje już gotowe, odpowiednio wycięte folie wraz ze schematem aplikacji.