Patrycja Mistera, kierownik pociągu, zwraca uwagę na zmiany zachodzące w środowisku kolejowym, gdzie coraz więcej młodych kobiet podejmuje pracę, wnosząc świeże spojrzenia i nowe kompetencje, uzupełniające się wzajemnie w zróżnicowanych damsko-męskich zespołach. Podobnie jak Weronice, największą satysfakcję daje jej praca w warunkach pełnych wyzwań. Paradoksalnie – im więcej trudności staje na drodze, tym większa jest jej motywacja i zadowolenie z pracy.
– Tutaj liczą się spokój i opanowanie. Gdy wystąpi jakiś problem, jako kierowniczka pociągu jestem pierwszą osobą, która się o nim dowiaduje i muszę szybko, ale z chłodną głową ocenić, co dalej zrobić – opowiada Patrycja. Świadomość, że podjęte decyzje i kroki są skuteczne to dla niej ogromy zastrzyk motywacji. – Tzw. dobra robota, czyli ciężka praca jaką wykonałam, jest dla mnie największym codziennym spełnieniem –wyznaje.
Ze zdziwieniem otoczenia w reakcji na kobietę w pracy rewidenta taboru kolejowego spotyka się często Natalia Szefler, odpowiedzialna za badanie stanu technicznego oraz niektóre naprawy taboru kolejowego, w szczególności wagonów pasażerskich
– To nie jest tylko branża dla mężczyzn. Kobiety też potrafią pracować w takim “ciężkim” zawodzie – twierdzi. Natalia Szefler pełni obowiązki rewidenta już od sześciu lat, a w jej planach jest dalszy rozwój i przejście przez kolejne szczeble kariery w tym obszarze. – Moim planem zawodowym jest zostać mistrzem. W strukturze wygląda to tak, że chciałabym awansować na starszego rewidenta, a potem na mistrza.
Dla Natalii Ferlin kariera na kolei nie była oczywista od samego początku. Kandydatka na maszynistkę, która w przyszłości będzie kierować pasażerskimi składami POLREGIO, jest z wykształcenia technikiem weterynarii. Impulsem do zmiany planu kariery była dla niej informacja o innych kobietach, które zgłaszają się do służby na kolei jako maszynistki
– Dla mnie to jest praca marzeń, ponieważ mogę się tutaj rozwijać. To ciekawe zajęcie, w którym nigdy nie jest oczywiste, co się wydarzy, a zarazem odpowiedzialne, ponieważ zawsze trzeba być skoncentrowanym, myśleć i wiedzieć, co się robi. A to jest coś, co bardzo lubię – mówi Natalia.
Zainspirowana innymi kobietami Ferlin zachęca dziewczyny, tak jak ona zafascynowane koleją, aby pomyślały o zawodzie maszynistki. Zwraca uwagę, że w dzisiejszych czasach kolej to coraz częściej pojazdy zaawansowane technologicznie, którymi kobiety bez problemu mogą kierować, bez stereotypowego „dorzucania węgla”.
„Kobieca strona kolei” to seria minireportaży o kobietach pracujących w POLREGIO, które napędzają kolejowy potencjał organizacji. Aż do Dnia Kobiet będą sukcesywnie publikowane na kanale POLREGIO w serwisie YouTube.