W ostatnim wywiadzie radiowym minister infrastruktury Dariusz Klimczak przedstawił aktualne priorytety resortu związane z rozwojem kolei w Polsce. Poruszył kwestie uruchamiania nowych połączeń międzynarodowych, skracania czasu podróży, a także przywracania pociągów do miast, w których kolej przez lata była nieobecna. Zapowiedzi te wpisują się w szerszy plan modernizacji transportu publicznego i zwiększenia jego dostępności dla pasażerów.
Połączenie do Chorwacji hitem sezonu
Jak poinformował minister, zainteresowanie sezonowym połączeniem kolejowym do Chorwacji znacznie przekroczyło oczekiwania. – Utworzyliśmy to połączenie na wyraźną prośbę klientów PKP Intercity. Chciałbym przypomnieć, że moi poprzednicy przez sześć lat próbowali je uruchomić, ale bez powodzenia. Raz nawet udało się uzyskać zgodę Urzędu Transportu Kolejowego, ale dla czeskiego przewoźnika. Pociąg jednak nigdy nie ruszył – zaznaczył Klimczak.
Obecne kierownictwo resortu podkreśla, że udało się zrealizować projekt długo niedostępny z powodów formalnych i organizacyjnych.
Międzynarodowa konkurencja nie śpi
Minister odniósł się również do potrzeby rozwijania polskich połączeń zagranicznych.
– Jeździmy do Pragi, Berlina, na Litwę. Z Litwinami podpisaliśmy porozumienie, żeby pociągi kursowały częściej, bo jest duże zainteresowanie. Jeśli patrzymy na to, co robi konkurencja – jak Czesi planujący połączenie Praga – Kopenhaga – to nie możemy przespać tego czasu – mówił.
Zaznaczył, że Polska nie może pozostawać w tyle i powinna aktywnie uczestniczyć w tworzeniu nowoczesnych tras kolejowych łączących europejskie metropolie.
Pociąg do Chorwacji pojedzie szybciej
Minister zapowiedział, że po zakończeniu remontów torów w Słowenii, Chorwacji oraz w województwie śląskim, podróż do Chorwacji znacząco się skróci.
– Ten pociąg pojedzie dużo szybciej, nawet o trzy godziny – ocenił, powołując się na szacunki PKP Intercity.
W planach jest także zwiększenie komfortu podróży – więcej wagonów sypialnych oraz poprawa wyposażenia składów. Klimczak przyznał jednak, że na niektóre aspekty, takie jak infrastruktura w innych państwach, resort nie ma bezpośredniego wpływu.
Powrót pociągów do Ciechocinka i Łomży
W rozmowie poruszono także temat reaktywacji połączeń w miejscowościach, które przez lata były pozbawione dostępu do kolei.
– Nasz rząd wreszcie przywraca pociągi tam, gdzie ich nie było – do Ciechocinka, Łomży, wielu innych miejsc. Podpisujemy specjalne porozumienia z samorządami – powiedział Klimczak.
Jako przykład podał Ciechocinek, gdzie resort porozumiał się z władzami województwa kujawsko-pomorskiego. Zaplanowano remont torów za 46 milionów złotych, a przewoźnik zadeklarował uruchomienie co najmniej ośmiu par pociągów dziennie przez pięć lat. Połączenie ma ruszyć jeszcze w tym roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.