Prezydent Joe Biden kładzie duży nacisk na modernizację i rozwój inwestycyjny infrastruktury transportu pasażerskiego i towarowego. Obok wsparcia finansowego przewidzianego na naprawy i przebudowy mostów oraz dróg zaplanowane zostało również dofinansowanie mające na celu podniesienie efektywności transportu kolejowego. Po zapowiedziach złożonych w kwietniu udało się opracować wstępny raport Federalnej Administracji Kolejowej, czyli FRA. Zgodnie z jego założeniami możliwe będzie przyznanie aż 362 milionów dolarów na wyznaczone cele. Środki będą pochodziły z programu grantowego CRISI (Consolidated Rail Infrastructure and Safety Improvements).
Jak kształtują się plany dofinansowania kolei USA?
Transport kolejowy jest w Stanach Zjednoczonych jednym z istotniejszych sektorów wpływających na amerykańską gospodarkę. Amtrak, krajowy przewoźnik działający na rynku od początku lat siedemdziesiątych, przewozi rocznie ponad 32 miliony pasażerów (dane sprzed pandemii COVID-19). Nie gorzej kształtują się statystki związane z transportem kolejowym – według podanych informacji koleje towarowe organizują w ciągu roku przewóz nawet 1,6 miliarda ton towarów, stanowiąc ogromną konkurencję dla transportu drogowego i lotniczego.
Nic zatem dziwnego, że wspomniany system grantowy CRISI został opracowany z myślą nie tylko o zwiększeniu przepustowości ruchu kolejowego, ale też wzmocnieniu połączeń w mniejszych regionach. Wszystko po to, by infrastruktura kolejowa była w stanie obsługiwać przewozy pasażerskie i towarowe na obecnym poziomie, a z czasem także z większą intensywnością. Podróżowanie koleją ma być coraz bezpieczniejsze oraz niezawodne, by zachęcić użytkowników do wybierania właśnie tego modelu transportu.
Plan inwestycyjny ma objąć kilka najistotniejszych obszarów. Mówi się o wsparciu rozwoju mniejszych linii kolejowych, w tym także regionalnych, by ułatwić dostęp do publicznego transportu mieszkańcom również niedużych miejscowości czy obszarów wiejskich (na ten cel przewidziano dotacje na poziomie ponad 93 milionów). 75 milionów USD ma wesprzeć tworzenie nowych połączeń dalekobieżnych, a przynajmniej 25 milionów zostanie wykorzystanych do rozbudowy zabezpieczeń inżynieryjnych ograniczających nieuprawniony dostęp do istniejącej infrastruktury kolejowej.
Co planuje Amtrak?
Pandemia koronawirusa negatywnie odbiła się także na rentowności amerykańskiego przewoźnika. Amtrak ma uzyskać wsparcie finansowe, którego celem jest wyrównanie strat wynikających z ograniczonej sprzedaży biletów. Przełożyło się to na decyzje o zwolnieniach pracowników czy tymczasowym zawieszeniu niektórych obsługiwanych tras.
Amtrak zapowiada ogromne zmiany, w tym rozwój sieci kolejowej z myślą o energooszczędności, bezpieczeństwie i niezawodności transportu tej kategorii. Wszystko po to, by ograniczyć emisję dwutlenku węgla oraz stworzyć nowe miejsca pracy. Nie da się nie zauważyć podobieństwa tych planów do założeń opracowanych w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Możemy trzymać kciuki za to, by zarówno amerykańskie, jak i europejskie plany wsparcia kolei przyniosły zamierzony efekt.
Autor: Katarzyna Jarząbek
Siemens Mobility dostarczy Amtrakowi 83 nowoczesne pociągi dwunapędowe