Rozpoczęli pracę po godz. 5.00 i kontynuowali ją do późnych godzin nocnych – łącznie ponad 20 godzin. Tak wyglądało betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie. To istotny element budowy przeprawy – przyspieszy ona przejazd pociągów dalekobieżnych przez miasto. Docelowo w tym miejscu powstaną trzy przeprawy i dodatkowe tory.
Fot. Piotr Hamarnik / PKPPLKW czasie pracy wykonawcy wylali na płytę mostu ok. 1,2 tys. metrów sześciennych betonu. Liczba ta odpowiada ilości mieszczącej się przeszło w 130 betonowozach. Podawany był równocześnie z obydwu brzegów i sąsiedniego mostu przez 4 pompy.
Akcji, ze względów technologicznych, nie można było przerwać, a beton musiał być wylewany w ściśle określonych warunkach atmosferycznych.
– Nowemosty kolejowe w Krakowie to wyższa jakość podróży pociągiem. Dzięki tej inwestycji istotnie skróci się czas przejazdu pociągów. Realizacja tego zadania da nowe możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej, z której pasażerowie korzystają coraz chętniej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Betonowanie środkowego przęsła to kluczowy etap budowy nowej krakowskiej przeprawy. Gdy materiał stężeje wykonawcy przystąpią do montażu stalowych elementów konstrukcji. W sumie most będzie się składał z trzech łukowych przęseł. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, przeznaczone przede wszystkim dla pociągów dalekobieżnych, które będę pokonywać Wisłę z prędkością 100 km/h. Obiekt będzie gotowy w I połowie 2022 roku.
– InwestycjaPLK nie tylko poprawi warunki podróży koleją, ale również stanie się nową wizytówką miasta. Nowemosty kolejowe nad Wisłą pozytywnie wpiszą się lokalny krajobraz – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W sumie nad Wisłą PLK zaplanowały trzy mosty kolejowe. Po pierwszym już jeżdżą pociągi. Pozostałe dwa są w budowie. Ostatnia przeprawa będzie podzielona na część dla pociągów, oraz pieszych i rowerzystów. Dzięki temu poprawi się komunikacja w centrum miasta i zwiększy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.
Nowa kolej w Krakowie – dla sprawnych połączeń lokalnych i międzynarodowych
Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.
Cztery oferty wpłynęły w przetargu na tzw. Nową Warszawską, która połączyć ma istniejące torowiska w al. V. Havla oraz P. Adamowicza. Każda z ofert przekracza jednak zaplanowany przez miasto Gdańsk budżet. Powstanie tzw. Nowej Warszawskiej wpłynie na skrócenie czasu podróży z południowych dzielnic Gdańska do centrum. Tramwaje zaś będą mogły przemieszczać się od Stogów, przez […]
Koleje Śląskie ogłosiły przetarg, w ramach którego przewoźnik planuje wydzierżawić łącznie 4 EZT-y. Wzmocnienie taborowe zaplanowano do końca 2023 roku. [Tekst aktualizowany na bieżąco] Przewoźnik samorządowy ogłosił przetarg, którego przedmiotem zamówienia jest dzierżawa czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Postępowanie zostało podzielone na dwie części – każda dotyczy dzierżawy dwóch jednostek. Koleje Śląskie planują wydzierżawić pojazdy w […]
PKP Polskie Linie Kolejowe po 12 kwietnia rozpoczną budowę nowych peronów na stacji Białystok, zwiększą dostępność przystanków między Łapami a stolicą Podlasia oraz zbudują most nad Narwią. Koszt inwestycji to 3,4 mld zł. Przebudowa linii Rail Baltica na odcinku Czyżew – Białystok od 12 kwietnia wchodzi w kolejną fazę. Przygotowanie trasy – ważnej w ruchu […]