Aktualności Inwestycje Raport z Polski

Kolej zmienia Kraków na dobre

W stolicy Małopolski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje za przeszło 1,5 mld zł.

Dzięki nowym przystankom, dodatkowym torom i nowoczesnym systemom sterowania ruchem Kraków będzie mógł swobodnie rozwijać niezbędną dla metropolii sieć kolejowych połączeń aglomeracyjnych. Innowacyjne rozwiązania projektowe, takie jak budowa estakad kolejowych w miejscu dawnego nasypu w centrum miasta, pozwolą stworzyć dla mieszkańców nową, atrakcyjną przestrzeń.

Pod koniec maja pierwsze pociągi przejechały nowym mostem kolejowym nad Wisłą. To ważny element największej inwestycji prowadzonej przez PLK w Krakowie. Warta przeszło 1 mld zł modernizacja linii średnicowej obejmuje m.in. budowę czterech torów pomiędzy dwoma najważniejszymi stacjami w mieście – Krakowem Płaszowem oraz Krakowem Głównym. Przez Wisłę tory zostaną poprowadzone na trzech nowych mostach. Pierwsza przeprawa już służy krakowianom. Wykonawcy mogą więc przystąpić do kolejnego etapu inwestycji – rozbiórki starego mostu średnicowego i budowy w jego miejscu dwóch kolejnych.


Dużo dzieje się również kilkaset metrów bliżej centrum miasta. W rejonie ul. Grzegórzeckiej wykonawcy budują estakady kolejowe i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. W zeszłym roku pociągi zaczęły kursować po pierwszym nowym torze zbudowanym na estakadach. To pozwoliło na rozebranie XIX – nasypu i budowę infrastruktury na której znajdą się kolejne trzy tory. Obecnie wykonawcy, krok po kroku, budują kolejne elementy betonowych estakad. Drugi tor będzie dostępny na początku przyszłego roku, a pozostałe dwa do końca 2021 roku.


W sumie modernizacja krakowskiej linii średnicowej obejmuje prace przy torach na odcinku o długości niemal 20 km. Przebudowywane są wszystkie przystanki i stacje na tej trasie. Powstają dodatkowe tory, nowe wiadukty, mosty i estakady. Wymieniany jest system sterowania ruchem pociągów, który będzie sprawnie i bezpiecznie obsługiwał ruch na całym krakowskim węźle kolejowym. Dzięki dwóm nowym przystankom – Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki – zwiększy się dostępność do kolei.

Po drugiej stronie miasta kończy się inna ważna inwestycja kolejowa. W ramach modernizacji trasy z Krakowa do Katowic w stolicy Małopolski PLK przebudowują odcinek torów od przystanku Kraków Łobzów do stacji w Mydlnikach. Od połowy czerwca krakowianie korzystają z nowego przystanku w Bronowicach. Położony przy ul. Armii Krajowej obiekt składa się z czterech peronów połączonych przejściem podziemnym. W rejonie przystanku krzyżują się dwie ważne linie kolejowe – w kierunku lotniska i Katowic. Dzięki dogodnemu położeniu obiekt stanie się ważnym węzłem przesiadkowym, integrującym podróże koleją z podróżami lokalną komunikacją miejską.

Dzięki modernizacji linii kolejowej do Katowic skróci się czas dojazdu pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski. Od 2021 roku najszybsze pociągi łączące te dwie aglomeracje pokonają tę trasę w mniej niż godzinę. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podobnie jak w przypadku linii średnicowej również na linii w kierunku Katowic modernizowane są wszystkie przystanki i stacje. Dzięki budowie wind, schodów ruchomych, pochylni i ścieżek naprowadzających z peronów bez problemu korzystać będą mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej mobilności. Obie inwestycje wsparte są przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Dodaj komentarz