Bezpieczne i sprawne podróże pociągami na majówkę zapewnią działania kolejowych służb technicznych i Straży Ochrony Kolei. W czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych prowadzony będzie stały monitoring sieci, a w gotowości zespoły pogotowia technicznego i pociągi do napraw sieci trakcyjnej. SOK wzmocni patrole na najważniejszych stacjach i trasach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są przygotowane na wzmożony ruch w czasie pierwszego w tym roku długiego weekendu. Nad bezpieczeństwem podróżnych będą czuwać zespoły pracowników pogotowia technicznego oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Nadzorca infrastruktury stale współpracuje z przewoźnikami pasażerskimi i towarowymi.
Do działania gotowych jest 171 zespołów szybkiego usuwania awarii oraz 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. Przygotowano 63 pociągi sieciowe, które mogą zostać natychmiastowo wykorzystane w przypadku wystąpienia usterki sieci trakcyjnej. W razie szczególnej potrzeby do dyspozycji pozostaje 5 lokomotyw osłonowych, stacjonujących na kluczowych stacjach.
Bezpieczna majówka
Blisko 3000 funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei w okresie od 30 kwietnia do 5 maja będzie strzec bezpieczeństwa publicznego na obszarze kolejowym. W dobie obszar kolejowy zabezpieczać będzie średnio ok. 500 patroli SOK (niemal 800 funkcjonariuszy). Dodatkowe patrole pojawią się w ponad 700 pociągach pasażerskich.
Dla zapewnienia maksimum bezpieczeństwa funkcjonariusze wykorzystywać będą nowoczesne wyposażenie techniczne, takie jak fotopułapki, noktowizory, termowizory oraz mobilne centra monitoringu, które prowadzić będą obserwację linii kolejowych. W służbie mundurowych wspierać będzie około 70 psów patrolowych. Wsparcia udzielą nam również przedstawiciele innych formacji – Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej i Inspekcji Transportu Drogowego.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych
Kolejarze apelują o zachowanie bezpieczeństwa podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Zawsze należy zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed znakiem stop, czerwonymi światłami i nie wjeżdżać pod opadające rogatki. Ważne telefony, z których można skorzystać, gdyby urządzenia przejazdowe nie działały lub samochód zgasł na przejeździe, znajdują się na żółtych naklejkach #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczonych na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na słupku, do którego przymocowane jest ramię rogatki.
Więcej o #ŻółtaNaklejkaPLK na: https://bezpieczny-przejazd.pl/zolta-naklejka/.
Warto sprawdzić rozkład jazdy
Aktualny rozkład dostępny jest na stronie portalpasazera.pl, w aplikacji mobilnej Portal Pasażera, a także na stronach przewoźników. Pod numerem całodobowej infolinii 22 322 22 22 można uzyskać informacje o połączeniach PKP Intercity. Na stacjach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów podawane są na wyświetlaczach oraz przekazywane w formie komunikatów głosowych.
Wsparcie w podróży przez całą dobę
Centrum Wsparcia Klienta działa 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę zapewniając podróżnym pomoc na każdym etapie podróży. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach, nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień CWK uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.
Informacja prasowa PKP PLK