Cztery dotrą do czerwca, kolejnych osiem – do końca roku. Koleje Dolnośląskie czekają na odbiór 12 pociągów Elf2, zakupionych w ramach umowy podpisanej w 2021 r. W lipcu zaś dolnośląski przewoźnik planuje otworzyć nowoczesną halę serwisową w Legnicy. Wartość obu inwestycji wynosi prawie 415 mln zł.
Nowe Elfy 2 dla Kolei Dolnośląskich dostarczy PESA Bydgoszcz. Przewoźnik do roku 2024 wzmocni swój tabor o 25 nowoczesnych, pięcioczłonowych pojazdów najnowszej generacji Elf 2. Docelowo KD dysponować będą 88 pociągami. Aż 65 proc. z nich to składy elektryczne. Koszt zakupu Elfów 2 to 348,5 mln zł.
– Do końca 2023 roku, w ramach umowy z PESA, w halach Kolei Dolnośląskich pojawi się 12 nowoczesnych, pięcioczłonowych pociągów pasażerskich Elf 2. W połowie roku będziemy mieć już 4 sztuki. Inwestycja w tabor jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców Dolnego Śląska, którzy coraz chętniej wybierają kolej, jako swój środek transportu. Przypomnę tylko, że w 2022 roku pobiliśmy rekord, przewożąc 16 milionów pasażerów. To więcej niż przed okresem pandemii – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Koleje Dolnośląskie: kluczowa inwestycja w regionie
Już w lipcu Koleje Dolnośląskie planują uruchomić nową halę serwisową w Legnicy. Stan surowy obiektu został zamknięty i obecnie trwają prace wykończeniowe (roboty dachowe, instalacyjne, elektryczne), prowadzone są roboty żelbetowe, a także tynkarskie wewnątrz hali.
– Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich to kluczowa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku. Dzięki niej zdecydowanie zwiększymy samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw taboru. Tym bardziej cieszy nas, że jej budowa jest już praktycznie na finiszu – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich i dodaje: – Nasze zdecydowane inwestycje w tabor wymagają równie zdecydowanych inwestycji w zaplecze serwisowe, takie jak budowa nowej hali. W konsekwencji stworzymy także nowe miejsca pracy. Już dziś zapraszam do zapoznania się ofertami pracy, które można znaleźć na naszej stronie internetowej.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
Rekordowy rok 2022 i nowe połączenia
2022 rok jest nie tylko sukcesem inwestycyjnym Kolei Dolnośląskich, ale także przewozowym. Z usług przewoźnika skorzystała w tym okresie rekordowa liczba 16 milionów pasażerów. To o prawie dwa miliony więcej niż przed pandemią. W 2019 roku KD przewiozło 14,1 mln osób.
W marcu 2022 roku pociągi powróciły na trasę do Świdnicy przez Sobótkę. Na torach pojawiły się hybrydy Kolei Dolnośląskich. Szybkie połączenie z centrum zyskali nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Połączenie kolejowe alternatywną trasą z Wrocławia do Świdnicy było oczekiwane przez mieszkańców południowej części stolicy Dolnego Śląska, ale również Bielan Wrocławskich, Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy, którzy zyskali bezpośrednie połączenia do stacji Wrocław Główny.