Koleje Dolnośląskie zaprezentowały szczegóły przetargu na zakup nowego taboru. Na tory województwa dolnośląskiego trafi 5 pięcioczłonowych pojazdów o napędzie elektrycznym (EZT) i 6 sztuk trzyczłonowych pojazdów o napędzie dwusystemowym elektryczno-spalinowym. W konferencji prasowej uczestniczyli dziś Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski, wicemarszałek – Grzegorz Macko, Patryk Wild – radny województwa, Prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski oraz wiceprezes Wojciech Zdanowski.
– Planowany zakup to kolejna dobra wiadomość dla mieszkańców Dolnego Śląska – mówił marszałek. – Koleje, których stuprocentowym właścicielem jest województwo zakupi 11 pociągów – 5 pięcioczłonowych pojazdów o napędzie elektrycznym i 6 sztuk trzyczłonowych pojazdów o napędzie dwusystemowym elektryczno-spalinowym. Koszt inwestycji to 280 mln zł, z czego 85 mln uzyskamy ze środków unijnych. Liczymy, że pierwsza dostawa pociągów odbędzie się w połowie 2022 r.
Część z zakupionych składów obsługiwać będzie trasę kolejową przez Sobótkę do Świdnicy. W przyszłości, dzięki rozbudowie i modernizacji torowisk, pojazdy dojadą do kolejnych miejscowości. Jak podkreślał wicemarszałek województwa Grzegorz Macko, jednym z głównych kryteriów wyboru wykonawcy pociągów dla KD będzie rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii z hamowania. Dzięki temu systemowi spółka chce zwiększyć oszczędność energii nawet do 50 proc.
– Dolnoślązacy wybierają Koleje Dolnośląskie, to widać, bowiem mamy za sobą rekordowy rok – mówił prezes Kolei. – Na nasze pokłady wsiadło łącznie 14 mln pasażerów. Dokonując zakupu kolejnych pociągów podniesiemy nie tylko komfort pasażerów, ale atrakcyjność przewoźnika. Z całą pewnością to zakup historyczny. W przyszłości, w ramach opcji, chcielibyśmy zakupić kolejnych 10 hybrydowych pojazdów.
Jak podkreślają przedstawiciele urzędu marszałkowskiego oraz przewoźnika, w ostatnim czasie znacznie poprawiony został wynik finansowy spółki, dzięki czemu jest ona w stanie uzyskać kredyt, by obsłużyć zakup pojazdów. Uzyskana suma kredytu może opiewać na kwotę 150-180 mln zł.
– Zamówienie to jest bardzo nowoczesne technologicznie – podkreślał Patryk Wild. – Jesteśmy pierwszym samorządem, który kupuje pojazdy hybrydowe. Bardzo się cieszę, że zamówienie zostało zmodyfikowane technologicznie. Będzie ono z dodatkową opcją, z której Koleje Dolnośląskie zamierzają skorzystać. Jesteśmy bowiem na pograniczu dwóch perspektyw unijnych. Jeżeli tylko otrzymamy kolejne wsparcie z Unii, z pewnością dobrze je wykorzystamy. Dolny Śląsk jest jednym z najlepiej rozwijających się regionów UE.
Zakup nowych pociągów to także krok w stronę rozmów o budowie kolei aglomeracyjnej dla Wrocławia. W czwartek 13 lutego zorganizowane zostały także rozmowy o stworzeniu Kolei Zagłębia Miedziowego.