W bieżącym tygodniu Koleje Mazowieckie odebrały kolejne dwa składy Stadlera o numerach: 33 i 34. Tym samym, w parku taborowym przewoźnika, jest ich już trzydzieści cztery. Docelowo do końca 2023 r. 61 nowoczesnych i komfortowych pojazdów FLIRT ma zastąpić starsze jednostki.
Nowe pojazdy wyprodukował zakład Stadler Polska w Siedlcach. Realizacja odbywa się w ramach IV umowy wykonawczej zawartej w marcu 2021 r. pomiędzy Kolejami Mazowieckimi a Stadler Polska.
Umowa dotyczy dostawy docelowo 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT. Wartość zamówienia to prawie 500 mln zł netto. Projekt dofinansowano z POIiŚ 2014-2020 w wysokości ok. 158 mln zł.
O generacyjnej zmianie taboru, którą realizują Koleje Mazowieckie Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny powiedział:
– Zmienia się polska kolej co najbardziej widać na przykładzie Kolei Mazowieckich. Kolejne, nowoczesne pojazdy, które właśnie dołączyły do parku taborowego spółki, pozwolą na wycofanie z eksploatacji najstarszych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dziękuję producentowi za terminową realizację kontraktu i wszystkim pracownikom zaangażowanym w jego realizację, zarówno z firmy Stadler Polska, jak i z Kolei Mazowieckich.
Przypomnijmy, że Koleje Mazowieckie zawarły ze Stadlerem umowę ramową na dostawę pięcioczłonowych elektrycznych zespołów FLIRT w styczniu 2018 roku. Wszystkie umowy wykonawcze przewidziane w kontrakcie zostały podpisane. Dostawy w ramach trzech umów są zakończone, aktualnie realizowane są umowy czwarta i piąta.
Jeśli nie nastąpią nieprzewidziane okoliczności, to w drugiej połowie 2023 roku w taborze Kolei Mazowieckich będzie 61 pociągów FLIRT.