Inwestycje Tabor

Koleje Mazowieckie zamawiają kolejne FLIRTY

Koleje Mazowieckie zamówiły kolejne, nowoczesne jednostki FLIRT. To kolejny krok w stronę rozwoju parku taborowego przewoźnika. W ubiegłym tygodniu spółka podpisała umowę ramową na dostawy 50 ezt FLIRT i dwie umowy wykonawcze na 25 jednostek. W czwartek 4 lipca KM i Stadler sygnowały kolejne dwa kontrakty wykonawcze na 15 pojazdów z opcją na kolejnych 10. Wartość umowy to ponad 1,6 mld zł. Kontrakt zostanie zrealizowany m.in. dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, którego łączna wartość wynosi niemal 390 mln złotych.

Koleje Mazowieckie podpisały ze Stadlerem kolejną umowę na dostawę nowych jednostek.
Koleje Mazowieckie podpisały ze Stadlerem kolejną umowę na dostawę nowych jednostek.

Umowa na dostawy łącznie 25 pojazdów FLIRT najnowszej generacji wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania została podpisana dzisiaj w Warszawie przez przedstawicieli zarządu Kolei Mazowieckich: Roberta Stępnia i Czesława Sulimę oraz przedstawicieli zarządu Stadlera: Philippa Brunnera oraz Arkadiusza Świerkota. Jej zawarcie było możliwe dzięki uzyskaniu funduszy unijnych – spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 242 618 065,50 zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na zakup 15 pociągów elektrycznych oraz w wysokości 143 667 785,89 zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 10 kolejnych jednostek.

Pojazdy dofinansowane z FEM będą obsługiwały połączenia na terenie województwa mazowieckiego, realizowane na w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T – transeuropejskiej sieci transportowej. Dodatkowych 10 pojazdów pozwoli na rozwój oferty przewozowej Kolei Mazowieckich poprzez zwiększenie liczby połączeń na trasach: Warszawa – Płock, Warszawa – Otwock i Warszawa – Sochaczew.

Koleje Mazowieckie z umową ramową na zakup nowych Flirtów Stadlera

– Cieszę się, że działamy tak prężnie w kierunku rozwoju przewozów kolejowych w naszym regionie. W 2018 roku zawarliśmy umowę na zakup 61 ezt FLIRT. W tym roku podpisaliśmy już umowy na zakup łącznie 75 ezt FLIRT. Te inwestycje są możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych. To właśnie dzięki nim Koleje Mazowieckie dynamicznie się rozwijają. Takie projekty inwestycyjne są najlepszym dowodem na to, że Spółka to nowoczesny przewoźnik kolejowy gwarantujący wysoką jakość świadczonych usług transportowych – podkreśla Robert Stępień, prezes Zarządu KM.

 

Pojazdy FLIRT, bestsellerowy model pociągu Stadlera został sprzedany w ponad 2570 egzemplarzach i można go spotkać na szlakach kolejowych w 23 krajach.

Nowe pojazdy dla Kolei Mazowieckich, podobnie jak jednostki z poprzednich zamówień, zostaną wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska. Usługa utrzymania floty pociągów FLIRT KM, dostarczonych w ramach poprzednich zamówień, jest realizowana przez Stadler Service Polska w nowoczesnym obiekcie serwisowym w Sochaczewie.

Czesław Sulima, członek Zarządu KM zaznacza, że pojazdy FLIRT ER160 są sprawdzonymi pojazdami.

– Na ten moment najnowsze pojazdy produkcji Stadler Polska stanowią ponad 20% całego parku taborowego Kolei Mazowieckich. Dzięki kolejnym dostawom nasza flota zmienia się i unowocześnia. Obecnie wykorzystywane ezt ER160 cieszą się dużym współczynnikiem niezawodności, który w 2024 roku wynosi niemal 100%.

 

Dodaj komentarz