Aktualności

Kolejny rok z dobrymi wynikami

Miniony 2018 rok jest już trzecim rokiem z rzędu, w którym spółka PKP Intercity odnotowuje zysk. Prognozowany zysk netto sięgnie ok. 190 mln zł netto. Uzyskiwane wyniki finansowe w umożliwiają realizację programu inwestycyjnego o wartości 7 mld zł pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2023. W 2018 roku spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych.

LOKOMOTYWY

 Pod koniec maja 2018 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, z opcją na dodatkowe 10 pojazdów. Wartość zamówienia wynosi ponad 367 mln zł brutto. Jeśli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji, wartość zamówienia wzrośnie do ponad 551 mln zł brutto. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 160 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Do PKP Intercity trafią w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, czyli pod koniec 2020 roku. Zakup pojazdów będący elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” zostanie sfinansowany w części ze środków unijnych.
Nowe lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach: Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski) czy Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

WAGONY

  PKP Intercity w 2018 roku podpisał z PESA Bydgoszcz trzy umowy na modernizację 163 wagonów. Dodatkowo rozszerzył ten kontrakt na modernizację kolejnych 82 pojazdów. Kwota przeznaczona na to zadanie wynosi ponad 953 mln zł brutto. Łącznie w ramach umowy z PESA przewoźnik pozyska aż 245 komfortowych wagonów. W tym zupełną nowością na polskich torach będzie 60 wagonów COMBO wielofunkcyjnych o podwyższonym standardzie. W wagonie znajdą się wydzielone przedziały rodzinne oraz przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku, a także miejsca dla ich opiekunów. Wagony posiadać będą automatyczne drzwi przedziałowe czy bezprogowe podłogi. Podróżni z wadami wzroku będą mogli korzystać z oznaczeń Braille’a. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń na przewóz rowerów.
Podpisany z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu w 2017 roku i rozszerzony w październiku 2018 roku kontrakt o wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie mogą korzystać. Do końca minionego roku PKP Intercity odebrało 30 pierwszych wagonów po modernizacji.
Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
  • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – (Świnoujście)

SPRZĘT DO OBSŁUGI TABORU

 W 2018 roku PKP Intercity kupiło także sześć pojazdów szynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby są idealnym rozwiązaniem, które sprawdza się na terenie zamkniętych hal. Zastosowany w nich napęd elektryczny całkowicie redukuje emisję spalin, a także zapewnia niski poziom hałasu. Sześć nowych pojazdów wyprodukowanych przez Wichary Technologies wspiera obsługę taboru w zakładach PKP Intercity w Gdyni, Krakowie oraz Przemyślu. Kupno pojazdów zostało dofinasowane z funduszy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

FUNDUSZE UNIJNE

 Większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 roku (P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.

PLANOWANE
EFEKTY PROGRAMU TABOROWEGO

  Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. W efekcie programu inwestycyjnego, największego w historii Spółki, PKP Intercity będzie dysponować 700 zmodernizowanymi wagonami i 185 nowymi, 200 zmodernizowanymi lokomotywami i 118 nowymi, a także 19 nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi i 14 zmodernizowanymi.
Ponadto w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby.

PARTNERSTWO INNOWACYJNE

  Współpraca PKP Intercity z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczy stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. Pod koniec października 2018 PKP Intercity i NCBiR opublikowały ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego w sprawie opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc. Pierwsza tura rozmów rozpoczęła się w styczniu br. Dialog Techniczny ma umożliwić uzyskanie niezbędnych informacji technicznych w zakresie możliwości konfigurowania EZT, zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z możliwością dokonania lotniczej odprawy pasażerów i bagażu na pokładzie pociągu (z możliwością elastycznego kształtowania pojemności przedziału bagażowego). Rozwiązania te znajdą zastosowanie przy obsłudze kolejnego niezwykle istotnego projektu jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Według wstępnych założeń innowacyjny tabor powinien spełniać oczekiwania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc siedzących, zasilania systemem prądu stałego 3 kV i systemami prądu przemiennego 15 kV i 25 kV, częściowo wyposażonych w automatyczny system wymiany bagażu, zabudowanych w standardzie pociągów dalekobieżnych (Ix), regionalnych (Rx) i aglomeracyjnych (Ax), umożliwiających zmianę zestawienia składu elektrycznego zespołu trakcyjnego (wydłużenie, skrócenie, wymiana członów) na potrzeby rekonfiguracji związanej z wymianą uszkodzonych członów lub wynikającej z bieżących potrzeb handlowych. Pojazdy we wszystkich trzech standardach (Ix, Rx, Ax) mają z założenia zostać wykonane w oparciu o jedną platformę (jeden typ pojazdu) z możliwością zastosowania trzech różnych standardów w zakresie zaaranżowania wnętrza i drzwi wejściowych. Design wnętrza ma zostać zaprojektowany w oparciu o wieloetapowy proces badania potrzeb klientów.

OBSŁUGA PASAŻERÓW

 Pasażerowie PKP Intercity coraz chętniej kupują bilety przez internet (ponad 50% klientów). Łączny udział kanałów samoobsługowych (internetu, aplikacji mobilnych i biletomatów) stanowi 54% całej sprzedaży. W zeszłym roku PKP Intercity rozszerzyło sprzedaż online biletów na pociągi łączące Warszawę i Trójmiasto z Berlinem na takich samych zasadach, jakie obowiązują w połączeniach krajowych. Zniesiony został obowiązek wydruku biletów kupionych przez internet. Pasażerowie mogą je okazać konduktorowi na ekranie smartfona, komputera lub tabletu. Tym samym wprowadzona została elektroniczna kontrola biletów zakupionych w systemach sprzedaży internetowej PKP Intercity i Deutsche Bahn, w tym przez aplikację mobilną.
Z myślą o wygodzie pasażerów w ubiegłym roku udostępniono w aplikacji mobilnej sprzedaż biletów łączących różne ulgi: oferty Bilet Rodzinny, oferty Duża Rodzina. Natomiast 9 grudnia ubiegłego roku zaczął funkcjonować Wspólny Bilet. PKP Intercity na każdym etapie wdrożenia uczestniczyło w projekcie, tj. zaczynając od prac nad założeniami biznesowymi i technicznymi, poprzez opracowanie zasad i warunków sprzedaży, projektowanie wzorów biletów, ustalenie zasad rejestracji sprzedaży i rozliczeń należności pomiędzy przewoźnikami, zasad przyjmowania i obiegu reklamacji, przygotowanie i uzgodnienie projektów umów określających warunki współpracy pomiędzy przewoźnikami oraz dostawcami oprogramowania terminali kasowych i centralnego systemu sprzedaży, aż po prowadzenie testów i wdrożenie WB do sprzedaży. W ofercie uczestniczą przewoźnicy z Grupy PKP oraz przewoźnicy samorządowi, obsługujący połączenia regionalne. Są to: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Przewozy Regionalne (POLREGIO), Koleje Mazowieckie-KM, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Koleje Małopolskie. Pociągi tych przewoźników przewożą około 80% wszystkich pasażerów kolei. Każdy kolejny przewoźnik, dołączony do WB, oznaczać będzie poprawę oferty dla podróżnych i będzie niwelować trudności polegające na konieczności zakupu kilku biletów, wynikające z funkcjonowania na polskim rynku wielu przewoźników kolejowych.

PASAŻEROWIE

 Z usług PKP Intercity rokrocznie korzysta coraz więcej osób. W 2017 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 43 mln podróżnych, natomiast prognozy na zakończenie 2018 roku wskazują na kolejny rekord – ponad 46 mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku poprzedzającym.

Marek Chraniuk
Prezes Zarządu PKP Intercity