Jubileusz 30-lecia działalności wiodący krajowy producent systemów srk zaznaczył otwarciem nowego laboratorium w Radomiu. Opracowany przez polskich i hiszpańskich inżynierów interfejs pozwolił na połączenie systemu RBC (Radio Block Centre) CAF Signalling z MOR-3 Kombudu, który steruje ruchem na 130 stacjach kolejowych w Polsce. Urządzenia zapobiegną ewentualnym błędom ludzkim wymuszając zatrzymanie pociągu w niebezpiecznych sytuacjach. Ponadto, producenci, zarządcy infrastruktury i projektanci mogą się zapoznać ze współpracującymi z MOR-3 urządzeniami i aplikacjami, m.in. Lokalnym Centrum Sterowania i Centrum Utrzymania i Diagnostyki.
Sercem laboratorium jest komputerowy system MOR-3 zaprojektowany i wyprodukowany przez polskich inżynierów. Odwzorowano tu Lokalne Centrum Sterowania Herby Nowe, położone na magistrali węglowej, realizowane w ramach kontraktu LOT C (linia nr 131). LCS obejmie osiem okręgów nastawczych na trasie od stacji Kalina do stacji Rusiec Łódzki. Łącznie LCS będzie kontrolował 217 zwrotnic, 342 sygnalizatory i 26 przejazdów kolejowo-drogowych.
Prezentowany w laboratorium interfejs opracowany przez polskich i hiszpańskich inżynierów, łączy nastawnicę komputerową produkcji Kombudu oraz system ETCS L2 produkcji CAF Signalling. Interfejs potwierdził w praktyce zgodność ze standardem ETCS systemu MOR-3, który steruje ruchem na 130 stacjach kolejowych w Polsce. Prawidłowa praca systemu MOR-3 została już wcześniej potwierdzona przez pozytywną opinię techniczną Instytutu Kolejnictwa.
ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) wspomaga maszynistów podczas prowadzenia pociągu. Jego działanie najprościej opisać analogią do ruchu samochodowego. Zarówno maszyniści jak i kierowcy samochodów muszą stosować się do przepisów ruchu. W szczególności nie wolno im przekraczać dozwolonej prędkości i przejeżdżać „na czerwonym świetle”. O ile w autach nie ma urządzeń, które by temu zapobiegały, to ETCS jest właśnie takim rozwiązaniem przeznaczonym dla pociągów. W przypadku przekroczenia prędkości lub braku hamowania przed sygnałem nakazującym zatrzymanie, system automatycznie włącza hamulce. Ponadto, ETCS wspomaga maszynistę przy zbliżaniu się do przejazdów kolejowych czy też w sytuacjach awaryjnych.
Testowany w Radomiu model składa się z rzeczywistego systemu stacyjnego MOR-3, symulatorów urządzeń zewnętrznych (zwrotnic i sygnalizatorów) i pulpitu nastawczego MOR-2lcsr produkowanych przez Kombud oraz Radio Block Centre i symulatora urządzeń pojazdowych dostarczonych przez CAF Signalling. Interfejs łączący urządzenia wykorzystuje protokół zgodny z wymaganiami SUBSET-098.
– Jesteśmy pierwszym polskim producentem, który dysponuje takim rozwiązaniem. Co istotne, do jego wdrożenia nie potrzebujemy długoletniej procedury certyfikacji, ponieważ poszczególne elementy systemu posiadają niezbędne certyfikaty interoperacyjności – mówi Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud S.A.
Krajowy Plan „Sterowanie” zakłada wdrożenie ETCS na ponad 8000 km linii kolejowych w Polsce. Wiele stacji jest już wyposażonych w komputerowe systemy sterowania wyprodukowane w Kombudzie. Pozwalają one sterować ruchem w tzw. warstwie podstawowej na 130 stacjach m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej, magistrali węglowej czy stacjach warszawskiego węzła kolejowego kontrolując działanie samoczynnej blokady liniowej, systemu monitorowania ruchu oraz poszczególnych zwrotnic i sygnalizatorów.