W ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłynęło online ponad 32,8 tys. wniosków– informuje Raport Kolejowy Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. O szczegółach przebiegu konsultacji poinformują w piątek podczas konferencji prasowej wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, i Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Dokładna liczba wniosków nie jest jeszcze znana, bowiem do siedziby spółki CPK, poza wynikami z formularzy internetowych, dostarczono również uwagi zapisywane w formularzach papierowych.
– Liczba wniosków jest duża, ale pamiętajmy też o skali inwestycji – mówi nam Konrad Majszyk. – W ramach SSL CPK do konsultacji przedstawiliśmy ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych i ponad 400 km drogowych tras szybkiego ruchu.
Plany dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego spotkały się także z protestami mieszkańców. Jak przekazuje nam rzecznik prasowy CPK, tych oficjalnych protestów odnotowano ok. 50. Wnioski w dużej mierze dotyczyły tych samych lokalizacji i wariantów lub wręcz się powtarzały
– Zależy nam, by przeprowadzić inwestycje w zgodzie z mieszkańcami – podkreśla Majszyk. – Właśnie po to ogłosiliśmy konsultacje – by zapytać mieszkańców o zdanie, nie żeby narzucać gotowe rozwiązania.
Jak podkreśla rzecznik prasowy CPK, włączenie mieszkańców w proces prac przygotowawczych na tak wczesnym etapie jest, zdaniem przedstawicieli Portu, dobrą praktyką. Pozwala ona bowiem na wypracowanie szczegółowych rozwiązań, które docelowo mogą zostać zaakceptowane przez szerokie grono mieszkańców, pasażerów i samorządowców.
Wszystkie wnioski, które dotarły do siedziby CPK zostaną przeanalizowane. Ustalenia ws. ostatecznego przebiegu linii będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego. Jeszcze w tym roku przeprowadzone zostaną również konsultacje społeczne na poziomie gmin oraz szczegółowe analizy techniczne i środowiskowe. Dopiero po ich zakończeniu będzie można rozpocząć rozmowy ws. ostatecznego kształtu szprych.
Konsultacje społeczne SSL, które trwały od 10 lutego do 10 marca, miały na celu określenie korytarzy inwestycji kolejowych o szerokości kilku kilometrów, które będą podstawą do dalszych prac studialno-projektowych.
– Wewnątrz korytarzy nasi planiści zaproponowali po kilka wariantów , które mają jednak charakter orientacyjny i nie są na razie wiążące – podkreśla Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Na ich podstawie w żadnym razie nie można wnioskować na temat ostatecznego przebiegu.
Więcej szczegółów dot. konsultacji przekażemy w piątek, po konferencji prasowej.