Tramwaje

Kraków: co dalej z autonomicznym tramwajem?

Fot. Krakow.pl

Trzy tygodnie temu przez Kraków przejechał pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny. Po naszej publikacji spłynęło wiele pytań związanych ze szczegółami przejazdu oraz dalszymi działaniami dot. eksploatacji pojazdu. W MPK Kraków zapytaliśmy, czy tramwaj ponownie wyruszy na tory stolicy Małopolski.

Przejazd autonomicznego tramwaju odbył się w nocy z 27 na 28 stycznia. Na pokładzie pojazdu znaleźli się przedstawiciele miasta oraz zaproszeni dziennikarze. Całą procedurę uruchomienia tramwaju obserwowali z peronu przystanku także miłośnicy pojazdów szynowych.

– Zorganizowaliśmy przejazd testowy, w związku z czym cała operacja realizowana była przy zabezpieczonym torowisku i z obstawą służb mundurowych – mówi nam Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

 

Czy MPK planuje podobne testy w niedalekiej przyszłości? Jak przekazuje nam Gancarczyk, na chwilę obecną był to jedyny pokaz autonomicznego pojazdu.

Przypomnijmy:

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego tramwaj wyposażony został w specjalnie zaprojektowany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A. System ten komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju, umożliwiając mu jazdę bez motorniczego. Układ sterowania zaprogramowany został tak, by sam ruszał, zatrzymywał się we wcześniej wyznaczonym miejscu i zwalniał na określonych odcinkach. Wyznaczono mu także miejsca izolatorów sekcyjnych na sieci.

– Program realizował wskazane zadania bez zarzutów – dodaje rzecznik prasowy MPK Kraków. – W kolejnych etapach projektu prawdopodobnie zamontowane będą detektory. Wówczas tramwaj mógłby „zauważać”, wykrywać przeszkody pojawiające się na torowisku – człowieka lub samochód. Ostatecznym etapem wdrażania projektu byłaby autonomiczna jazda na całej wyznaczonej linii tramwajowej. Te plany są jednak odłożone w czasie.

 

W przypadku, gdy testy wypadną pozytywnie, a projekt zyska akceptację, MPK Kraków, w specyfikacji nowych zamówień, będzie wyróżniało konieczność montażu systemu pomagającego motorniczemu w kierowaniu tramwajem. W jaki sposób system może pomóc?

Przede wszystkim będzie czuwał nad prędkością tramwaju, dostosowując ją do przepisów ruchu, wykryje przeszkody na torach i zweryfikuje możliwość przejazdu, zautomatyzuje rozruch i hamowanie przystankowe oraz przy sygnalizacji świetlnej. Będzie mógł także dostosować prędkość do cyklu świateł, by zapewnić tramwajowy płynny przejazd.

Partnerami projektu są: NEWAG S.A., Politechnika Krakowska Instytut Pojazdów Szynowych, CYBID Sp. z o.o.,  Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz MEDCOM Sp. z o.o.