Inwestycje

Pod Szczecinem powstaje najnowocześniejszy suchy port przeładunkowy

W województwie zachodniopomorskim powstaje najnowocześniejszy suchy port przeładunkowy. Obecnie rozpoczynają się prace projektowe. Terminal CCIC Intermodal Depo Dunikowo gotowy będzie w drugiej połowie 2022 r.

Terminal będzie miejscem, w którym odbywać się będą przeładunki kontenerów oraz naczep intermodalnych. To pierwsza taka inwestycja w regionie. Znacząco wpłynie na poprawę jakości transportu towarów w północno-zachodniej części kraju.

Terminal w Dunikowie obsługiwać będzie przede wszystkim transport z Chin. Obiekt będzie miejscem przeładunku także dla Europy Zachodniej i Skandynawii. Aktualnie towar do Szczecina dociera przez porty w Niemczech (Hamburg) lub z Trójmiasta.

Dzięki terminalowi w Dunikowie – towar będzie transportowany z największych portów w Europie oraz Jedwabnego Szlaku bezpośrednio do Szczecina.

– Obecnie brakuje kierowców na rynku. Będzie ich coraz mniej, nie przybywa również naczep – dlatego tego typu wsparcie jest potrzebne dla regionu. Dla porównania w Poznaniu są cztery takie terminale, a u nas nie ma ani jednego – informuje Przemysław Hołowacz prezes CCIC.

 

Co zmieni terminal? Przede wszystkim zwiększy możliwości transportowe towarów. Jak wylicza prezes CCIC, nacisk na osie w samochodach to 11,5 tony, w przypadku transportu koleją – 22,5 t. Uruchomienie obiektu pozwoli połączyć województwo z koleją międzynarodową – od Skandynawii po Słowenię, czego efektem będzie rozwój gospodarczy.

CCIC, jako najnowocześniejszy terminal w Polsce, zyska równe podłoże „niczym płyta lotniska”. W planach jest także rekonstrukcja znajdujących się tam torów.

– Chcemy, aby inwestycja ta była na miarę XXI wieku – mówi Przemysław Hołowacz.– Nie stosujemy półśrodków. Chcemy wykorzystać nowoczesną technologię, przeładunki będą odbywać się za pomocą suwnic. Atutem terminalu jest niewątpliwie jego długość. To pozwoli utworzyć tor o długości 900 metrów, co oznacza przeładunek bez konieczności dzielenia składu na części.

 

Koszt powstania inwestycji to 80,5 mln zł netto. Obiekt wyposażony zostanie w 9 miejsc parkingowych, 2 suwnice typu eRTG, 2 ciągniki portowe, a także 2 naczepy portowe do transportu kontenerów.

Terminal obsłuży również naczepy intermodalne, które są bardzo popularne w Skandynawii. Na terminalu będzie można składować 1400 pełnych TEU jednorazowo. Maksymalna liczba kontenerów do przeładunku to 130 tys. TEU.

Zatrudnienie w terminalu znaleźć może nawet 30 osób.