Raport z Polski Tabor

Kto dostarczy PKP Intercity pociągi piętrowe? “Zainteresowane trzy podmioty”

Stadler, Alstom Polska oraz konsorcjum z liderem Siemens Mobility są zainteresowani kontraktem na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP Intercity. Spółki złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postepowaniu.

Wizualizacja piętrowych pociągów PKP Intercity
Wizualizacja piętrowych pociągów PKP Intercity

Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych spółka PKP Intercity ogłosiła w październiku. Zamówienie przewiduje prawo opcji na kolejnych 30 pojazdów. Zamówienie podstawowe opiewa na kwotę ok. 10 mld zł.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli:

  1. Stadler Polska Sp. z o.o., Siedlce
  2. Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o., Warszawa (lider), Siemens Mobility GmbH (członek), Otto-Hahn-Ring, Monachium,
  3. Alstom Polska S.A., Warszawa

Przygotowanie do liberalizacji rynku kolejowego

Postepowanie na zakup nowoczesnych pociągów piętrowych wynika z rosnącego zainteresowania podróżami dalekobieżnymi. PKP Intercity, by konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje pojazdów mogących pomieścić co najmniej 500 podróżnych oraz zapewniających komfortową i szybką podróż. Z założenia te pociągi mają rozwijać prędkość minimalną 200 km/h.

Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zgodnie z TSI PRM.

PKP Intercity zaplanowało kupno 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Podróż na pokładzie „piętrusa”

W piętrowych pojazdach pasażerowie będą mogli skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, WiFi, gniazdka elektrycznego i USB. Komfort podróży zapewni też klimatyzacja.

Bezpieczeństwo podróży zapewni system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny.

Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, a także przestrzeń dla dzieci.  Na pokładzie zainstalowane zostaną maszyny vendingowe, zostanie wyznaczona też przestrzeń do spożycia posiłków. Znajdą się również miejsca na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia.

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity będą kursować w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.

Źródło: PKP Intercity

Dodaj komentarz