PKP PLK ogłosiły przetarg na odbudowę tunelu kolejowego na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Inwestycja warta ok. 85 mln zł usprawni połączenia z Karkonoszami. XIX-wieczny obiekt zyska nową obudowę, tory oraz sieć trakcyjną. Docelowo pociągi kursować będą tam po dwóch torach.
Głównym efektem inwestycji będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości. Ponadto konstrukcja tunelu zostanie odnowiona i wzmocniona.
Jednym z głównych założeń organizacyjnych – przy realizacji szerokiego zakresu prac wewnątrz tunelu – jest zachowanie przejezdność linii. Konstrukcja rozkładu jazdy będzie uzgadniana z przewoźnikami. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum – 42 dni, ograniczono zamknięcie ruchu. To dwa 3 tygodniowe okresy. Wykonawca na realizację zadania będzie miał około dwa lata.
Tunel – trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, w pobliżu Trzcińska, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274. Prace obejmą gruntowne odnowienie wnętrza tunelu. Będzie przeprowadzana odcinkowa rozbiórka kamiennej obudowy i budowa nowej żelbetowej konstrukcji. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest przebudowa torów i sieci trakcyjnej.
Termin składania ofert upływa 22 lipca br. Okres realizacji planowany jest na 662 dni od podpisania umowy. Inwestycja szacowana na ok 85 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Wcześniej PLK przygotowały za 1,3 mln zł dokumentacje projektową.
Wykonanie robót budowlanych to zadanie: „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”.