Kolejowe Zakłady Łączności uruchomiły poligon prób eksploatacyjnych dla systemu SMOK-2IP-A. Nadzoruje go Instytut Kolejnictwa w Warszawie.
SMOK-2IP-A to system telewizji użytkowej do stosowania na przejazdach kolejowo – drogowych kategorii A i F, przejściach obsługiwanych z odległości oraz na innych posterunkach związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego. Dodatkowym elementem systemu, który podlega testom jest tzw. punkt stwierdzenia końca pociągu (SKP)
– Poligon prób eksploatacyjnych został uruchomiony na podstawie uzyskanego w marcu br. świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu nr PL 59 2020 0025 wydanego przez Urząd Transportu Kolejowego – informują bydgoskie KZŁ. – SMOK jest w pełni zgodny z instrukcją PKP PLK Ie-118 oraz przeszedł pozytywnie wszystkie badania na zgodność z normami wynikającymi z Listy Prezesa UTK, co potwierdza certyfikat nr IK CZT – 138/2020 wydany przez Instytut Kolejnictwa.
Poligon zlokalizowany jest w Brzozie k. Bydgoszczy, na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew. Próby trwać będą 9 miesięcy, a ich zakończenie zaplanowano na styczeń 2021 r. W tym czasie nastąpi sprawdzenie działania oraz weryfikacja wszystkich funkcjonalności wymaganych przez instrukcję PKP PLK Ie-118.
SMOK-2IP-A jest drugim po SMOK-2IP-B systemem z rodziny Systemów Monitoringu Obiektów Kolejowych, który uzyskał pozytywną opinię i dopuszczenie ze strony PKP PLK w 2019 r. Sprawia to, że Kolejowe Zakłady Łączności stają się jednym z nielicznych producentów, który posiada wszystkie niezbędne świadectwa i dopuszczenia dla systemów monitoringu dla przejazdów kategorii A, F i B.