Chiński Uniwersytet Nauki i Technologii Jiangxi przez niemal całą ostatnią dekadę pracował nad projektem latającego pociągu – i nie jest to w żadnym wypadku przejęzyczenie. Mowa o Sky Train, składzie poruszającym się niemal dziesięć metrów nad ziemią (przeliczając z 32 stóp podawanych przez chińskie media). W jaki sposób pracuje ten nietypowy pociąg i dlaczego jest taką innowacją?
Dlaczego Sky Train znajduje się w powietrzu?
Wzmianki o Sky Train pojawiały się w sieci już od jakiegoś czasu (poruszyliśmy na ten temat na początku roku). Pociąg opracowany przez chińskich naukowców przechodzi właśnie testy użytkowe na specjalnie do tego celu przygotowanym torze. Infrastruktura testowa ma około 800 metrów długości i, w pewnym sensie, znajduje się w powietrzu. W jaki zatem sposób porusza się w jej ramach podniebny pociąg?
Cała tajemnica tego wyjątkowego konceptu opiera się na wykorzystaniu lewitacji magnetycznej (technologia „maglev”). Sky Train napędzany jest dzięki bardzo silnym magnesom, które pozwalają na bezdotykowe „podwieszenie” pociągu nad ziemią.
Napęd magnetyczny niesie ze sobą właściwie same korzyści:
- zużywa minimalne zasoby energii elektrycznej (prąd jest niezbędny tylko do momentu startu, już uruchomiony pociąg nie potrzebuje dodatkowego zasilania),
- zapewnia tani proces produkcji pociągów – chiński uniwersytet określił, że koszty budowy takiego składu to zaledwie 10% kosztów budowy standardowego składu metra,
- pozwala na realizowanie transportu publicznego bez ryzyka utrudnień drogowych, unikając korków i przestojów,
- jest bezemisyjny.
Czy napęd magnetyczny jest bezpieczny?
Obawy wzbudzać może fakt, że pociąg Sky Train podróżuje na znacznej wysokości. O ile technologia maglev jest już w Chinach mocno promowana, o tyle do tej pory skupiano się raczej na wariantach naziemnych. Te jednak są mniej wydajne i droższe w utrzymaniu, głównie przez konieczność zużycia dużych ilości energii.
Sky Train, pomimo przemieszczania się nad ziemią, gwarantuje stuprocentowe bezpieczeństwo tak podróżującym, jak i uczestnikom ruchu znajdującym się pod nim. Wszystko dzięki zastosowaniu naprawdę silnych magnesów, które nawet w przypadku awarii i odcięcia zasilania, są w stanie utrzymać wagony w bezpiecznej pozycji. Co więcej, zgodnie ze słowami projektantów, Sky Train sprawdzi się również w trudnych warunkach naturalnych. Może być zatem montowany w rejonach górskich czy ogólnie o dość nieregularnej budowie.
W Sky Train o wydajności pociągu decyduje sztuczna inteligencja. Nowoczesne oprogramowanie sterujące pozwala tym samym na optymalne dostosowanie prędkości poruszania się pociągu w czasie rzeczywistym. Maksymalnie ten monorail będzie podróżował z prędkością do 120 kilometrów na godzinę i pomieści 88 pasażerów. Jest pojazdem niezwykle cichym, co dodatkowo podnosi jego użyteczność w przypadku przejazdów organizowanych chociażby w nocy.