Szczecińska spółka Autocomp Management od prawie 30 lat realizuje projekty badawczo-rozwojowe i innowacje. Kompleksowo dostarcza produkty z dziedziny automatyki, sterowań i symulatorów. Na temat tych ostatnich, szczególnie ważnych dla branży kolejowej, rozmawialiśmy z kierownikiem projektu Maciejem Szłapczyńskim.
Autocomp Management Sp. z o.o to nie tylko symulatory EZTów POLREGIO, ale także lokomotyw PKP Intercity i PKP CARGO. Jest to wysokiej klasy sprzęt specjalistyczny, co wyróżnia go na rynku?
Na pewno jakość naszych produktów i dbałość o odwzorowanie najdrobniejszych szczegółów. Nasze symulatory pracują nieprzerwanie min. 5 lat, spełniając swoje przeznaczenie w doskonaleniu umiejętności maszynistów i kandydatów na maszynistów. Jesteśmy w stanie odwzorować każdy pojazd kolejowy, który porusza się po torach, a nawet ten, który jeszcze się nie porusza. Mieliśmy taką sytuację w przypadku jednego z dostarczonych przez nas symulatorów który, był zainstalowany i uruchomiony przed tym, jak rzeczywisty pojazd pojawił się na torach. Śmiało mogę powiedzieć, że z najwyższą uwagą odwzorowujemy nawet najdrobniejsze szczegóły w kabinie symulatora. Staramy się, aby nawet rzeczy niezwiązane bezpośrednio ze szkoleniem znajdujące np. za plecami maszynisty również były odwzorowane, aby zapewnić jak największy realizm i poczucie przebywania w rzeczywistej kabinie podczas szkolenia. Kiedyś mieliśmy zabawną sytuację podczas odbiorów jednego z naszych symulatorów, podczas którego jeden z instruktorów stwierdził, że symulator jest lepiej odwzorowany niż rzeczywisty pojazd, ponieważ miał gdzie zawiesić swoją kurtkę przed rozpoczęciem jazdy.
Symulator pozwala maszynistom sprawdzić zarówno podstawowe czynności, jak i sytuacje nietypowe w warunkach specjalnych. Jakie scenariusze może przygotować Instruktor i na co powinni być przygotowani maszyniści podczas doskonalenia umiejętności na Państwa symulatorach?
Właściwie wszystko, co możemy spotkać na kolei. Wszystkie sytuacje, które mogą wystąpić i z którymi do tej pory mieli styczność maszyniści. Symulator pozwala na wyćwiczenie nawyków maszynistom podczas wystąpienia sytuacji nietypowych lub w warunkach specjalnych. W rzeczywistości takie zdarzenia mają miejsca raz lub dwa razy podczas całej służby maszynisty. I do tego celu służy symulator, aby maszynista mógł prawidłowo zareagować w danej sytuacji zgodnie z instrukcją postępowania i przeprowadzonym scenariuszem podczas sesji symulacyjnej. Dzięki szkoleniu na symulatorach maszyniści są w stanie przećwiczyć niemal każdy scenariusz wiele razy, by potem przenieść to do rzeczywistości i odpowiednio zareagować w przypadku gdy wystąpi. Kiedy człowiek znajdzie się w nowej, nieznanej sytuacji traci zdolność do koncentracji, co może spowodować nieodwracalne skutki. Ma to duże znaczenie na kolei, aby takich sytuacji było jak najmniej i szło w parze z poprawą bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dodatkowo symulator zapewnia możliwość szkolenia maszynistów z obsługi systemu ETCS na wybranym odcinku linii kolejowej od Legnicy do Węglińca. System ETCS wdrażany jest obecnie etapami na poszczególnych rzeczywistych odcinkach linii kolejowych, co pozwala nam na integracje z naszą istniejącą bazą danych tras kolejowych.