O bezpieczeństwie na kolei, kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” oraz inwestycjach w kolej rozmawiamy z Markiem Olkiewiczem, wiceprezesem Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Minął 2020 rok. Jak można ocenić ważny obszar bezpieczeństwa z perspektywy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A?
W 2020 roku odnotowaliśmy wzrost poziomu bezpieczeństwa na sieci kolejowej w zakresie, który dotyczy działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
O ponad 20 procent spadła liczba wszystkich zdarzeń na sieci w porównaniu do roku 2019. Zmniejszyła się także o 38 procent liczba zdarzeń, za które odpowiada PLK.
Również o 50 procent zmniejszyła się liczba kolizji. Ograniczenie liczby zdarzeń to także mniejsze zaangażowanie służb ratunkowych i mniej przerw w ruchu pociągów. To również wymierne oszczędności dla wszystkich – mniejsze koszty społeczne. Oczywiście należy zaznaczyć, że ze względu na pandemię o 9 procent spadła praca eksploatacyjna na sieci, ale uważam, że jest to jednak także efekt konsekwentnie prowadzonych przez PLK działań w zakresie kultury bezpieczeństwa. Takiemu trendowi sprzyjają nie tylko inwestycje, ale i zmiany organizacyjne oraz szkolenia pracowników.
Działania w zakresie szkoleń nie zostały przerwane pomimo pandemii koronawirusa. W zeszłym roku blisko 20 000 pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przeszło szkolenia i pouczenia z zakresu bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Od marca ub.r. kolejarze większość kursów odbywają zdalnie. Regularne szkolenia z doświadczonymi trenerami są wsparciem w profesjonalnym wypełnianiu obowiązków. Zależy nam na tym, aby w każdych warunkach, w tym tak specyficznych jak pandemia, kadra otrzymywała profesjonale przygotowanie oraz działała sprawnie i odpowiedzialnie.
Ważnym i newralgicznym punktem w kwestii bezpieczeństwa jest styk drogi i torów. Jak w tym kontekście wyglądają statystyki za 2020 rok?
Uważam, że konsekwentne działania Spółki przekładają się na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. O kilkanaście procent zmniejszyła się liczba wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych. W 2020 r. było 140 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. To o 14% mniej niż rok wcześniej, gdy odnotowano 163 zdarzenia. Na pewno możemy powiedzieć, że 2020 r. był to najbezpieczniejszy rok w historii PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Działań dla bezpieczeństwa nie przerywamy. Będziemy wciąż apelować do kierowców o ostrożność i rozsądek, bo 99% zdarzeń na przejazdach kolejowo – drogowych wciąż jest efektem ignorowania zasad bezpieczeństwa przez kierowców. Nadal będziemy doskonalić pracę osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Nie ma wątpliwości, że bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększają żółte naklejki PLK. Czy wciąż jest to ważne narzędzie w ochronie życia?
Trzeba koniecznie mówić o żółtej naklejce. To ważny projekt prowadzony w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd”. Kolejarze oznakowali wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe zarządzane przez Spółkę, specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi. Jednocześnie zintegrowano powstałą w ten sposób bazę danych z systemem wykorzystywanym przez operatorów numeru alarmowego 112. Obserwujemy, że osoby korzystające z przejazdów używają narzędzia jakim są żółte naklejki PLK. Mówią o tym statystyki. W 2020 r. było ponad 5700 reakcji na zdarzenia na przejazdach, dzięki wykorzystaniu numerów telefonów umieszczonych na żółtej naklejce. W 167 przypadkach wstrzymany był ruch pociągów, co m.in. pozwoliło uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. W 438 przypadkach wprowadzono ograniczenie prędkości pociągów. Naklejki są ważnym narzędziem, dzięki któremu możemy zapobiegać tragediom. Pamiętajmy jednak, że najważniejszy jest rozsądek i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.