Kolejna maszyna firmy RAFAMET S.A. będzie pracować na czeskim rynku. Obrabiarka UFB 125 N zasili rozbudowywany zakład przedsiębiorstwa z Czeskiej Trzebowej. Termin realizacji umowy ustalono na koniec sierpnia 2022 roku.
Firma CZ-LOKO, a.s. mieszcząca się w mieście Czeska Trzebowa zajmuje się remontami wagonów lokomotyw. Przedsiębiorstwo już od około 30 lat użytkuje kilka maszyn firmy RAFAMET S.A. W tej chwili rozbudowują swój zakład o nową halę remontową. UFB 125 N spółki z Kuźni Raciborskiej znajdzie zastosowanie właśnie w nowo powstającym obiekcie.
Tokarka kołowa UFB 125 N jest sterowaną numerycznie dwusuportową tokarką specjalną przeznaczoną do regeneracji profili kół jezdnych i tarcz hamulcowych zestawów kołowych stosowanych w pojazdach szynowych.
– Podpisanie umowy z czeskim odbiorcą tradycyjnie poprzedziło postępowanie przetargowe. W rezultacie, na bazie doświadczenia z użytkowaniem naszych starszych obrabiarek przedsiębiorstwo postanowiło zakupić kolejną maszynę wyprodukowaną w Kuźni Raciborskiej. Negocjacje nie były łatwe, jednak finalnie udało nam się doprowadzić do zawarcia kontraktu na dostarczenie UFB 125 N – wyjaśnił Ryszard Grygiel, kierownik sprzedaży RAFAMET S.A.
Czeski rynek kolejowy
Początki kolei czeskich sięgają już pierwszej połowy XIX w., kiedy to na tym terenie władze sprawowały Austro-Węgry. W 1832 roku otwarta została pierwsza w Europie linia kolei konnej, która łączyła Czeskie Budziejowice z Linze. Natomiast w 1839 roku uruchomiono już pierwszą linię z trakcją parową. Była to Kolej Północna łącząca Wiedeń z Brzecławem i później także już z Krakowem.
Obecnie kolejowy rynek czeski jest istotnie mniejszy od rynku polskiego. Mimo tego znajduje się tam sporo zakładów, które użytkują obrabiarki RAFAMETu już od wielu lat. – Jest to tradycyjny rynek, na który od lat dostarczamy obrabiarki do obróbki zestawów kołowych. W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost sprzedaży naszych maszyn, i to zarówno dla podmiotów państwowych, jak np. ČD Cargo, prywatnych czy też przedsiębiorstw, które zajmują się komunikacją tramwajową (np. Dopravní podnik Ostrava) – mówił R. Grygiel. – Mimo, iż rynek czeski jest mniejszy od rodzimego, to udaje nam się przekazywać południowym sąsiadom po 2-4 obrabiarki rocznie, co bardzo nas cieszy – podsumowuje kierownik sprzedaży RAFAMET S.A.
Autor tekstu: Magdalena Matusik/ Adventure Media