Metro Warszawskie zaprezentowało wizualizacje nowych pociągów, które wkrótce będą kursować w stolicy. Docelowo do miasta trafi 45 składów.
Zgodnie z kontraktem, Skoda Transportation i Skoda Vagonka w ciągu 20 miesięcy od podpisania umowy dostarczą do Warszawy 37 pociągów metra. Ostatni skład dotrzeć ma po 53 miesiącach. Umowa przewiduje prawo opcji na kolejnych 8 pojazdów.
Jak podkreślają przedstawiciele władz miasta, umowa dotyczy największej liczby pojazdów w historii warszawskiego metra.
– Zgodnie z obietnicami stale rozbudowujemy sieć warszawskiego metra. Pracujemy nad kolejnymi odcinkami II linii, badamy też możliwości przebiegu III nitki podziemnej kolei. By warszawiacy mogli w pełni korzystać z zalet metra, niezbędne jest utrzymanie odpowiedniej częstotliwości kursowania. Dlatego też, obok budowy następnych fragmentów podziemnej kolei, kupujemy także nowe składy do obsługi coraz większej sieci połączeń. Wszystko to jest możliwe dzięki wsparciu funduszy europejskich – mówił Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.
Koszty składów metra
Wartość kontraktu to ponad 1,3 mld zł netto. Inwestycja dofinansowana została ze środków unijnych, z projektów: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.
Nowe pociągi składać się będą z 6 wagonów. Ich wnętrze będzie jednoprzestrzenne. Pojazdy wyposażone zostaną w rozbudowany system informacji pasażerskiej, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (m.in. wysuwane rampy), a także monitoring.
Dużą uwagę przy wyborze oferty zwrócono na ekologiczną eksploatację. Cena stanowiła bowiem 50 proc. oceny oferty. Wśród punktowanych składowych oferty znalazły się także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.), a także ekologia (4 proc).
System rekuperacji
Jak informuje Metro Warszawskie, w nowych pojazdach wykorzystany zostanie system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z hamowania.
Dodatkowo składy będą miały wydłużone okresy między przeglądami technicznymi. Składy serii 81 przegląd podstawowy muszą przechodzić co 20 godzin, Alstom Metropolis co tydzień, zaś składy Inspiro przeglądy podstawowe przechodzą co około dwa miesiące. Zgodnie z deklaracją producenta pociągi Skoda przegląd będą przechodzić co 130 dni, czyli raz na około cztery miesiące.