„W przyszłym roku oddamy do użytku nową, kompletną linię tramwajową biegnącą na północ Torunia – do nowego, dynamicznie rozwijającego się osiedla”. O obecnych inwestycjach, zwiększaniu komfortu pasażerów i rozwiązaniach w kryzysie energetycznym rozmawiamy z Michałem Zaleskim, Prezydentem Torunia.
Budowa nowej linii tramwajowej na północ miasta trwa. Jaki jest stan zaawansowania prac?
Prace przy budowie nowej trasy tramwajowej, które rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku, toczą się na kilkunastu odcinkach. Spora część została już wykonana. Zaawansowanie procentowe robót dla części A, czyli na ul. Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego wynosi 72 proc. (stan na 18 października – przyp. red.)
Praktycznie na całym tym etapie gotowa jest już dolna płyta torowa, na większości, np. wzdłuż ul. Watzenrodego od Freitaga do ronda Strobanda, zamontowano już szyny. Przed samym rondem zaś wykonawca ułożył górną płytę torową. Wybudował także platformy przystankowe. Wiaty i inne elementy małej architektury pojawią się na wiosnę. Wtedy będzie też montowana cała sieć trakcyjna. Wszystkie słupy są już ustawione. Wzdłuż ul. Polnej wykonawca wysiał już łąkę kwietną, kolejne są przygotowywane wzdłuż ul. Watzenrodego.
Zaawansowanie na części B, czyli przy ul. Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), rondzie Czadcy, ul. Długiej i Szosie Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wynosi 58% (stan na 18 października – przyp. red.). Na ukończeniu są prace przy ul. Długiej, gdzie wykonawca zamontował już szyny. Do wykonania została końcówka płyty górnej torowej przy rondzie Czadcy oraz cała sieć trakcyjna.
Najbardziej intensywne prace w tym rejonie toczą się na samym rondzie, gdzie po przebudowaniu sieci podziemnej rozpocznie się budowa torowiska oraz części drogowej. Podobnie przy ul. Legionów do przejazdu kolejowego. Przy pl. NOT z kolei trwa układanie rozjazdów torowych i montaż szyn. Dalej, od pl. NOT do targowiska miejskiego, odbywa się przebudowa kolizji infrastruktury podziemnej, budowa kanalizacji deszczowej i prace brukarskie na wysokości dużego parkingu targowiska miejskiego. Gotowa jest już część al. 700-lecia Torunia od ul. Bema do Dekerta, a budowa torowiska na odcinku od targowiska do tzw. średnicówki jest już niemal na ukończeniu.
Oczywiście, dużo jest jeszcze do zrobienia. I będzie jeszcze więcej, gdyż 14 października br. podpisaliśmy umowę na dokończenie budowy nowej trasy tramwajowej do pętli przy ul. Heweliusza. Jest to możliwe dzięki pozyskanemu przez miasto dodatkowemu dofinansowaniu w wysokości 25 mln zł.
Jak w liczbach przedstawia się budowa nowej linii?
Nowa linia będzie liczyła łącznie ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska wraz z siecią trakcyjną i zwiększy o ponad 24% długość torów tramwajowych w mieście. Co ważne – będzie to transport nie tylko szybki, ale przede wszystkim ekologiczny, zeroemisyjny, co jest priorytetem w Toruniu. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego będą stanowiły zielone torowiska. Warto podkreślić, że łącznie w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie ponad 11 tys. mtp zielonych torowisk.