Szczecin: kilkaset rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem
Towary będą mogły zostać sprawniej obsłużone również na terenie województwa zachodniopomorskiego. Na stacji Szczecin Port ułożonych zostanie 61 km nowych torów, a bezpieczeństwo wzrośnie dzięki przebudowie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Ponadto 177 rozjazdów będzie wyposażonych w elektryczne ogrzewanie, co zapewni sprawne i bezawaryjne działanie urządzeń nawet w trudnych warunkach zimowych.
Prace obejmują infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski – teren Portu Szczecin. Dzięki przeprowadzonej inwestycji pociągi będą mogły dojechać bezpośrednio do wybranych rejonów portu. Obecnie wykonywane są już pierwsze roboty – demontowana jest stara sieć trakcyjna oraz przeprowadzana jest rozbiórka starych szyn i podkładów.
Więcej towarów w Świnoujściu
Kursowanie dłuższych i cięższych składów będzie możliwe także na terenie Świnoujścia. Rozwój portu morskiego w tym mieście zapewni przebudowa 32 km torów na obszarze zarządzanym przez PLK oraz 2 km torów zdawczo-odbiorczych na obszarze Portu Morskiego Świnoujście. Prace obejmą też wymianę 108 rozjazdów oraz modernizację 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Bezpieczeństwo przewozów zwiększą też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Wykonawca inwestycji rozebrał już część starych szyn i podkładów, a niebawem w ich miejscu zacznie układać nowe tory.
Wartość prac wykonywanych w Szczecinie i Świnoujściu to prawie 1,5 mld zł netto, a ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2022 roku. Wykonawcą obu projektów jest firma Torpol S.A. Inwestycje współfinasowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.
Nowe połączenie z Portem Police
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestują również w poprawę infrastruktury w Policach. Powstanie tam zupełnie nowy odcinek toru, który będzie prowadził ze stacji kolejowej Police do portu. W ramach inwestycji zamontowana zostanie sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie też nowy wiadukt kolejowy nad ulicą Jasienicką, który zapewni sprawny i bezkolizyjny przejazd pociągów, bez ograniczeń ruchu samochodowego na drodze wojewódzkiej nr 114.
Obecnie pociągi towarowe jadące linią Szczecin – Trzebież Szczeciński, do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, dostawa ładunków będzie krótsza i sprawniejsza, a port po raz pierwszy będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe.
Nowy tor nie tylko zwiększy możliwości przeładunkowe portu w Policach i umożliwi przejazd większej liczby towarów, ale też stworzy dodatkowe szanse rozwoju dla Grupy Azoty. To właściciel portu, ale także położonych obok zakładów chemicznych. Co roku spółka wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców.