Inwestycje Raport z Polski

Modernizacja dworca Gdańsk Główny idzie pełną parą [ZDJĘCIA]

Prawie setka budowlańców każdego dnia pracuje przy przebudowie dworca PKP Gdańsk Główny. Remont idzie pełną parą. Finalizowane są działania związane z elewacją prawie 50-metrowej wieży obiektu. Co jeszcze się zmienia?

Fot. PKP S.A.

Wieża, choć jeszcze dziś otoczona rusztowaniami i siatką, nie jest jedynym miejscem, gdzie prowadzone są intensywne prace budowlane. Wysokie rusztowania, z których prowadzona jest renowacja, ustawiono wzdłuż elewacji zachodniej i południowej. Wewnątrz budynku wykonawca robót zakończył już prawie wszystkie prace rozbiórkowe. Szczególne wrażenie robi hala główna. W holu zdemontowano posadzkę oraz niehistoryczne witryny kas biletowych. Obecnie są w nim wykonywane fundamenty pod przyszłe schody ruchome i windę. Nad częścią pomieszczeń znajdujących się poza holem wykonano nowe żelbetowe stropy. Roboty są również prowadzone w części budynku zlokalizowanej na południe od holu głównego. Trwają tam prace polegające na wymianie oraz renowacji więźby dachowej i roboty związane z wykonaniem nowego poszycia dachowego.

Przebudowa dworca Gdańsk Główny rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku. Jest to największa inwestycja Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całej Polsce zostanie zmodernizowanych i wybudowanych od podstaw prawie dwieście dworców kolejowych. Przebudowa Gdańska Głównego to jednak nie tylko najdroższa inwestycja w programie (jej koszt szacuje się na około 100 mln zł brutto), ale także jedna z bardziej wymagających, ponieważ jej celem jest modernizacja neorenesansowego budynku z przełomu XIX i XX w, wzniesionego według projektu Alexandra Rüdella i Paula Thoemera, połączona z pełnym przystosowaniem obiektu do obsługi osób o ograniczonej mobilności.

W ramach przebudowany, przy zachowaniu wskazań i w ścisłej współpracy z wojewódzkim konserwatorem zabytków,  renowacji zostaną poddane budynek główny dworca oraz jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego. Całkowicie wymienione zostaną pokrycia na istniejących dachach. Będą na nich odtworzone geometryczne wzory z kolorowych  dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Ponadto historyczny wygląd odzyska stolarka okienna. W holu dworca odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe oraz wzorowane na historycznym oświetlenie. W wystroju holu interesującymi elementami będą zrekonstruowane witraże w wielkopowierzchniowych naświetlach hali głównej oraz kartusze pomorskich miast. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca.

W kompleksie dworca przewidziano montaż systemu dynamicznej informacji podróżnych oraz głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Będzie również bezpieczniej, gdyż dworzec zyska nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe. Powstanie też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych.

Dodaj komentarz