Tramwaje

Moguncja kupi nowe tramwaje Škoda ForCity Smart

Moguncja kupi 22 nowe tramwaje Škoda ForCity Smart od Škody. Wartość inwestycji przekracza 100 milionów euro. Pierwsze pojazdy mają pojawić się na torach w latach 2028–2030.

Nowy tabor to tramwaje Škoda ForCity Smart – ciche, pojemne i przyjazne dla pasażerów. Każdy z nich pomieści do 258 osób, z czego prawie 100 na miejscach siedzących.
Nowy tabor to tramwaje Škoda ForCity Smart – ciche, pojemne i przyjazne dla pasażerów. Każdy z nich pomieści do 258 osób, z czego prawie 100 na miejscach siedzących.

Nowe tramwaje zastąpią wyraźnie wysłużone konstrukcje: sześć pojazdów wysokopodłogowych z lat 80. oraz szesnaście tramwajów niskopodłogowych z połowy lat 90. Choć nadal kursują po mogunckich ulicach, coraz trudniej zapewnić ich niezawodność i komfort.

 – Działamy na granicy możliwości technicznych – przyznają zgodnie dyrektorzy Mainz Mobilität, Jochen Erlhof i Florian Wiesemann.

 

Škoda ForCity Smart – więcej przestrzeni, mniej hałasu

Nowy tabor to tramwaje Škoda ForCity Smart – ciche, pojemne i przyjazne dla pasażerów. Każdy z nich pomieści do 258 osób, z czego prawie 100 na miejscach siedzących. Niskopodłogowa konstrukcja ułatwi dostęp osobom z niepełnosprawnościami, rodzicom z wózkami czy rowerzystom. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, USB, Wi-Fi i czytelne ekrany informacyjne, a energooszczędne oświetlenie LED wpisuje się w proekologiczną politykę miasta.

Wsparcie z miasta i regionu

Koszt zakupu pokryje głównie spółka Mainzer Stadtwerke AG, jednak znaczący wkład pochodzi też od miasta oraz rządu kraju związkowego Nadrenia-Palatynat. Już teraz zaplanowano 12 milionów euro dotacji miejskiej, a dodatkowe 5 milionów pochodzi z ministerialnego funduszu wspierającego innowacyjne rozwiązania transportowe.

Inwestycje w infrastrukturę tramwajową

Zakup nowego taboru to tylko część szerszej strategii „M for Future – My Tram City”. Od 2018 roku Moguncja realizuje plan „Green City Masterplan M3”, który zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 roku. Rozbudowa sieci tramwajowej to filar tej transformacji.

Do 2030 roku planowane są trzy główne projekty infrastrukturalne:

  • Nowy odcinek przy Binger Straße – krótki, 300-metrowy fragment torów między Alicenplatz a Münsterplatz ma odciążyć ruch przy dworcu głównym. Budowa rusza latem 2024.
  • Nowa linia przez centrum – planowane połączenie dzielnicy Altstadt z Neustadt przez główne ulice handlowe miasta. Start prac zaplanowano na 2029 rok.
  • Ekspansja na południe – planowana linia do osiedla Heiligkreuz oraz Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego. Projekt jest na etapie konsultacji społecznych.

Władze miejskie i Mainz Mobilität nie zamierzają zwalniać tempa. W planach znajduje się także studium wykonalności dla potencjalnego rozszerzenia linii w regionie Rheinhessen.

Dodaj komentarz