Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łodzi zaprezentowało swój nowy nabytek – laboratorium na szynach. Specjalistyczny wagon techniczny ułatwić ma pracę Zakładowi Torów i Sieci. Pojazd stworzony został na bazie wagonu 805Na3D.
Wagon pomiarowy wyposażony został w układ do pomiaru pętli zwarcia, współpracy pantografu z siecią jezdną, rejestrator napięcia trakcyjnego, układ do pomiaru wysokości zawieszenia sieci jezdnej oraz układ do pomiaru systemu Vetra.
Budowę specjalistycznego wagonu rozpoczęto pod koniec 2018 r. Koszt stworzenia pojazdu wyniósł ponad milion zł. Jak podkreślają przedstawiciele MPK Łódź, wagon eksploatowany może być nawet przez 30 lat.
Łódzki przewoźnik miejski planuje w najbliższych latach wykonać kolejne 3 takie wagony techniczne, wyposażone w montowane na zimę pługi odśnieżne. Jeden z nich posiadać będzie specjalną platformę do robót sieciowych z możliwością jazdy bez sieci na zasilaniu akumulatorowym.
Po wprowadzeniu na tory wagonów technicznych, spółka będzie mogła wycofać z eksploatacji 5 odśnieżarek i 3 wagony techniczne używane dotychczas w Zakładzie Torów i Sieci.
W obecnej chwili MPK-Łódź Sp. z o.o. eksploatuje 14 wagonów technicznych wybudowanych na bazie wagonów typu 5N: