PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują w Krakowie w sumie trzy mosty kolejowe dla zwiększenia możliwości komunikacji dalekobieżnej, a także aglomeracyjnej. Inwestycja zwiększy możliwość prowadzenia połączeń kolejowych w centrum miasta. Brzegi Wisły połączyła już konstrukcja drugiego, w połowie roku pojadą nim pociągi.
Środkowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest już złożony. Do końca czerwca na przeprawie zostaną ułożone tory i rozwieszona sieć trakcyjna. Po przejściu niezbędnych odbiorów, a także testów obciążeniowych na konstrukcję wjadą pociągi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Zwiększy to możliwości prowadzenia ruchu pociągów w całym regionie.
Nowy most ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/h. Po obu jego stronach zlokalizowane będą zaś przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Po pierwszej z nich już jeżdżą pociągi. Druga jest w budowie. Wykonawca prac maluje przęsła nad rzeką, a także ul. Zabłocie. Przęsło nad ul. Podgórską powstanie po przeniesieniu pod ziemię kolidującej linii wysokiego napięcia – zadanie to realizuje krakowski samorząd. Oprócz toru na tej przeprawie znajdzie się miejsce dla pieszych i rowerzystów. Poprawi to komunikację w centrum Krakowa. Zwiększy to również dostępność do przystanku Kraków Zabłocie.
Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych przez centrum Krakowa. Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach. W mieście PKP PLK zbuduje nowe estakady kolejowe. Poszerzy także wiadukty.
Warty przeszło 1 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Inwestycja, współfinansowana ze środków europejskich instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zakończy się w połowie 2023 roku.
Więcej o projekcie można przeczytać TUTAJ