Na linii Ocice – Rzeszów pojawiły się przyjazne dla środowiska pociągi elektryczne. Inwestycja związana z nowym systemem zasilania trasy prowadziła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Koszt prac to 67 mln zł.
Na linii nr 71 (Ocice – Rzeszów) zainstalowana została sieć trakcyjna. Dzięki temu od 12 grudnia na trasie kursować mogą składy elektryczne. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią podstacje trakcyjne w Chmielowie, Nowej Dębie, Cmolasie, Widelce i w Rzeszowie.
Elektryfikacja jednotorowej linii pozwoliła zwiększyć ofertę dla podróżnych. Od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy 2021/2022 na trasie pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i regionalnych, w tym do: Stalowej Woli Południe oraz Warszawy i Szczecina. Wśród ok.35 połączeń są też aglomeracyjne relacji Rzeszów Główny – Kolbuszowa – Rzeszów Główny, które zaplanowano od stycznia 2022 r. Pociąg Intercity z Rzeszowa do Szczecina, zamiast przez Przeworsk, Nową Sarzynę, pojedzie krótszą, zelektryfikowaną trasą przez Kolbuszową, Tarnobrzeg.
Wcześniejsze inwestycje
PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycje poprawiające ruch na trasie realizowały już wcześniej. W roku 2019 powstała mijanka w Majdanie Królewskim. Na przystanku przygotowano także nowy peron. Wcześniej na linii dla wszystkich podróżnych zapewniono dostępność do pociągów. W 2016 r. wybudowano nowy przystanek w Chmielowie i wydłużono peron w Głogowie Małopolskim.
Elektryfikacja linii, to dalszy rozwój ekologicznej kolei w województwie i możliwość realizacji coraz lepszej oferty dla podróżnych. W połączeniach dalekobieżnych i regionalnych przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy elektryczne. Przedsięwzięcie PLK korzystnie wpłynie także na komunikację między Rzeszowem a Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Od grudnia 2020 r., dzięki inwestycji PLK, elektryczne pociągi kursują na linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. Elektryfikacja linii zwiększa możliwości sprawnych podróży i przewozu ładunków na sieci kolejowej. Nowe możliwości kolei wpisują się w rozwój ekologicznego transportu (Europejski Zielony Ład).
Elektryfikacja podkarpackiej linii to zadanie „Prace na linii nr 71 Ocice – Rzeszów”, finansowane ze środków budżetu państwa.