W marcu pierwsze pociągi przejadą tymczasowym torem i wiaduktem, stworzonym na potrzeby modernizacji trasy kolejowej Poznań – Szczecin. Przygotowany w okolicy Krzyża Wielkopolskiego bajpas liczy 400 metrów.
Tymczasowy objazd zlokalizowany jest na nasypie ziemnym wzdłuż modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin. Do powstania bajpasu wykorzystana zostanie konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem.
Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.
– Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.
Dzięki kolejowemu bajpasowi zapewnione będą podróże między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim bez konieczności przesiadek do zastępczej komunikacji autobusowej. Wykonawca będzie kontynuował prace.
Bajpas – za komunikację zastępczą
Z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu, m.in. koparek i walców, kończy się budowa korpusów nasypów bajpasu – tymczasowego przejazdu. Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi. W lutym na placu budowy będą stalowe elementy belki, dźwigary oraz pomosty technologiczne. Powstanie konstrukcja o rozpiętości ok. 30 metrów i wadze ok. 117 ton.
Tymczasowa budowla kolejowa, nasyp kolejowy, nawierzchnia torowa, sieć trakcyjna i konstrukcja nośna oraz infrastruktura towarzysząca będzie gotowa w marcu. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii Poznań – Szczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.
Coraz lepsze podróże między Poznaniem a Szczecinem
Na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linii Poznań – Szczecin podróżni zyskali już lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Przebudowane perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na antypoślizgowej nawierzchni osobom niewidzącym i niedowidzącym pomagają ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą. Komfort podróży zwiększają wiaty, ławki, jasne oświetlenie. W podobnym standardzie, na całej trasie, przebudowane zostaną perony w 32 miejscowościach.
Pociągi korzystają już z nowego toru z siecią trakcyjną oraz nowoczesnych urządzeń sterowania m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Szamotułami a Pęckowem, Dolicami a Kolinem oraz Słonicami i Choszcznem. Prace postępują m.in. na odcinkach Miały – Drawski Młyn, Drawiny – Dobiegniew i Dobiegniew – Bierzwnik.
Nawet 50 min krócej z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie
Realizowane prace umożliwią zwiększenie prędkości pociągów na trasie do 160 km/h. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin. Linia kolejowa zostanie przystosowana do przejazdu większej liczby składów dalekobieżnych i regionalnych, co poprawi ofertę przewozową. Zapewnione będą lepsze warunku przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.