Przyjazna dla środowiska naturalnego i wykorzystująca inteligentne rozwiązania, taka będzie nowa zajezdnia Tramwajów Warszawskich na Annopolu. Na 12 hektarach zmieści się ponad 150 tramwajów o długości do 33 m, także oczekiwane Hyundai Rotem. Nie tylko skala projektu jest ogromna, innowacyjne rozwiązania i szerokie zaplecze zapewnią kompleksową obsługę pojazdów.
– Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 14 km, zbudowane zostaną także wjazdy na ul. Annopol. Na terenie zakładu znajdą się stanowiska do sprawdzania czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie, tokarka podtorowa, a także kryty tor do testowania hamulców w tramwajach. Będziemy zajmowali się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem, uzupełnianiem piasku w mechanizmach hamulcowych czy codziennymi przeglądami
Warto podkreślić zastosowanie w projekcie proekologicznych rozwiązań, które, poza tym, że pozytywnie wpłyną na środowisko naturalne, ograniczą uciążliwość sąsiedztwa obiektu. Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Poza zastosowaniem pomp ciepła i ogniw słonecznych przewidziano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych. W myjniach będzie zamknięty obieg wody. Z myślą o mieszkańcach teren zajezdni będzie odizolowany ekranami akustycznymi pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu.
Specjalny system informatyczny zastąpi pracę człowieka w wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Po otrzymaniu danych związanych ze stanem technicznym tramwaju system wyznaczy trasy, skieruje pojazd na miejsca postojowe na torach lub stanowisko. Wytyczy im drogę do myjni, na sprzątanie albo do przeglądu. Przykładowo – przekładanie zwrotnic będzie się odbywać automatycznie i nie będzie trzeba angażować do tego pracowników odpowiedzialnych za manewrowanie wagonami. System zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników – dodaje rzecznik.
Nowa zajezdnia tramwajowa będzie zinformatyzowana, a za większość czynności związanych z zarządzaniem zajezdnią i obsługą tramwajów będzie odpowiadał system informatyczny. Umowa na inteligentny system zarządzania nową zajezdnią została już podpisana.
System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez ingerencji motorniczego. Do systemu podłączona będzie także myjnia, stanowiska diagnostyczne, stanowiska obsługowe i urządzenia serwisowe – np. dystrybutory płynów, olejów, piasku. W dyspozytorni będzie widać, jak przemieszczają się tramwaje po torach zajezdni i jaki jest ich status. System wybierze dla tramwaju odpowiedni scenariusz ruchowy i pomoże zdecydować, czy tramwaj musi być odstawiony do przeglądu – dokona analizy, czy wagon musi przejść serwisowanie np. szlifowanie kół, czy naprawę i skieruje go na wyznaczone stanowisko obsługowe lub postojowe. Wprowadzenie systemu zarządzania zajezdnią zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów, w szczególności przy planowaniu ustawienia tramwajów do wyjazdu i manewrach – ustawienie na stanowisku obsługowym i parkowanie na miejscu postojowym oraz zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników. Będą oni korzystali także ze specjalnej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie albo tablecie.