Automatyczna zajezdnia oznacza oszczędności. Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajna prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów. Wtedy silniki elektryczne zużywają najwięcej energii. Automatyka pozwoli też oszczędzić czas pracowników, ręczne przekładanie zwrotnic w takiej zajezdni mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych, co jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji systemu.
Budową systemu, który zostanie wdrożony w zajezdni w 2023 roku, za 12 mln 239 tys. złotych, zajmie się firma PSI Polska. Przedmiotem wdrożenia jest kompleksowe zaprojektowanie systemu, dostawa i montaż jego infrastruktury, a także późniejszy serwis techniczny i rozwój.
Wcześniej w przetargu wybrano inżyniera kontraktu zarządzającego projektem budowy zajezdni. Została nim spółka Egis Poland, która złożyła ofertę opiewającą na 12 mln 899 tys. zł netto. Do jej zadań będzie należało m.in. wsparcie zamawiającego w przeprowadzeniu postępowania na wybór generalnego wykonawcy, sprawowanie nadzoru inwestorskiego, pełnienie nadzoru nad dokumentacją techniczną, a także kontrola prawidłowości i zgodności wykonania z dokumentacją projektową, jakości stosowanych materiałów i prac, kosztów realizacji oraz wykonania robót w terminie ustalonym w umowie. W tym celu opracuje on wirtualny model zajezdni.
Realizacja zajedzeni będzie prowadzona z wykorzystaniem technologii BIM – Building Information Modeling. Jest to pierwsza inwestycja w TW i jedyna tramwajowa w Polsce, która ją wykorzysta. BIM to technologia, która jest używana podczas najbardziej skomplikowanych i wymagających inwestycji. W skrócie polega to na tym, że na etapie robót do trójwymiarowych modeli inżynierowie dodają wszystkie informacje o używanych materiałach, statusach budowanych obiektów, postępie prac, rozliczeniach odbiorów czy wykrytych problemach. Prowadzenie inwestycji odbędzie się przy zastosowaniu cyfrowych trójwymiarowych modeli, które będą uzupełniane informacjami o wszystkim, co jest związane z budową. Zgromadzone dane będą później wykorzystane do zarządzania zajezdnią. Efektem zastosowania tej technologii będzie bardziej ścisła kontrola nad przebiegiem całej inwestycji, która pomoże w utrzymaniu jakości i terminów.
Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu była już planowana w Warszawie w latach 60. i powstała nawet jej makieta. Niestety plany odłożono, ponieważ w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat 60. zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny. W latach 70. były kolejne likwidacje, kiedy rozebrano trasę do Wilanowa. Nowa zajezdnia teraz okazuje się bardzo potrzebna, ponieważ Tramwaje Warszawskie prowadzą rozbudowę sieci tramwajowej oraz przygotowują budowę nowych tras – np. do Winnicy, do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km. Dodatkowo wkrótce w Warszawie pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 530.