Polregio

Nie byłoby sukcesu bez ciężkiej pracy

Nadal jednak zdarzają się lokalne problemy. Jak zatem udało się Wam zarazić do pomysłów pracowników zatrudnionych w oddziałach?

Przewozy Regionalne to spółka z ponad 6800 pracownikami zatrudnionymi w 14 oddziałach w całym kraju. Praca z tak rozproszonym zespołem ma swoją specyfikę. Ogromną rolę w przybliżaniu zmian wynikających z restrukturyzacji spółki odgrywali dyrektorzy oddziałów, ale w komunikacji z załogą ważne były również związki zawodowe, z którymi prowadziliśmy na bieżąco rozmowy na szczeblu Zarządu.
Nie byłoby sukcesu transformacji bez wielu lat ciężkiej pracy, determinacji i zrozumienia dokąd zmierzamy jako spółka – jako jeden duży organizm. Główną zasadą było zaszczepienie przekonania wśród całej załogi, że liczy się zaangażowanie każdego pracownika w solidne wykonywanie swoich obowiązków. W tym całym złożonym procesie pomogły nam takie elementy jak stała komunikacja i regularne spotkania wyjaśniające na różnych szczeblach spółki, jednak mam wrażenie, że najmocniej przekonała załogę nasza konsekwencja w realizacji programu krok po kroku oraz pierwsze, wymierne efekty restrukturyzacji. Po przekroczeniu momentu krytycznego udało nam się zaangażować całą załogę i dzięki temu dziś jesteśmy w zupełnie innym miejscu niż jeszcze kilka lat temu, kiedy to mało kto wierzył, że Przewozy Regionalne mogą być atrakcyjną, dobrze radzącą sobie na rynku kolejowych przewozów pasażerskich spółką.

Pomijając lokalne problemy można chyba uznać, że Spółka jest przygotowana na 4 pakiet kolejowy?

Mamy opracowany szereg scenariuszy związanych z inwestycjami oraz dalszą działalnością pod marką POLREGIO na rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Spółka się rozwija, przygotowujemy się do startu w ogłaszanych przetargach, planujemy nowe połączenia, podejmujemy działania mające na celu integrację różnych środków transportu publicznego – czy to pod względem taryfowym czy ofertowym. Działalność spółki została zoptymalizowana zarówno pod względem kosztowym jak i procesowym. Jednym słowem jesteśmy w stanie z powodzeniem stawić czoła konkurencji.
Czekamy jeszcze na decyzję Komisji Europejskiej, która powinna potwierdzić, że uzyskana przez spółkę pomoc publiczna była zgodna z unijnym prawem. Ta decyzja w dużym stopniu określi jak będziemy mogli dalej inwestować w nowoczesny tabor kolejowy służący pasażerom.

Prezes Krzysztof Zgorzelski kilka razy podkreślił podczas konferencji 8 maja, że Spółka zakończyła restrukturyzację i jest gotowa konkurować na rynku. Zakończyliście jeden etap. Co macie w planach na kolejne lata?

Proces systemowych zmian w Spółce rzeczywiście został przeprowadzony z sukcesem – każdy obszar został zrestrukturyzowany i unowocześniony, więc patrzymy w przyszłość z optymizmem. Nie spoczywamy na laurach. Naszą ambicją jest zdobywanie kontraktów na przewozy regionalne w każdym województwie, a także wprowadzanie nowych usług i połączeń komercyjnych. W ubiegłym roku przewieźliśmy ponad 81 milionów pasażerów, chcemy tę liczbę w kolejnych latach zwiększać. Po wynikach 4 miesięcy tego roku widzimy, że jest to realne.
Tak jak zapisaliśmy to w naszej wizji – modernizujemy się, ponieważ chcemy świadczyć usługi na coraz wyższym poziomie oraz wyznaczać kierunki rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego. Chcemy być postrzegani jako bezpieczny, komfortowy przewoźnik pierwszego wyboru. Dokładamy wszelkich starań, aby być blisko ludzi i ich spraw, wspierając w ten sposób organizację codziennego życia i pobudzając ruch w regionach, a w konsekwencji ich rozwój. Wierzymy, że nasze doświadczenie i odpowiedzialność pozwolą budować przyjazną kolej, z której i nasi klienci, i my, kolejarze, będziemy dumni.

Widocznym przejawem zmian w POLREGIO jest nie tylko unowocześnianie taboru, ale także dynamiczna rozbudowa kanałów sprzedaży czy rozbudowa oferty, w tym komercyjnej. Jakie nowości w tym obszarze pojawiły się w ostatnim czasie?

Cały czas szukamy nowych rozwiązań, które ułatwią podróżowanie z POLREGIO. Dużo wysiłku wkładamy w rozszerzanie naszej sieci sprzedaży i poprzez to zwiększamy dostępność do naszych usług. Dziś nasz pasażer może już kupić bilet w ponad 650 kasach biletowych (zarówno własnych jak i innych przewoźników) usytuowanych na dworcach kolejowych, w 800 punktach Kolportera, w 53 stacjonarnych automatach biletowych , na stronie polregio.pl i za pomocą własnej aplikacji mobilnej POLREGIO, za pośrednictwem współpracujących z nami internetowych platform sprzedaży (biletyregionalne.pl, e-podróżnik.pl, koleo.pl, bilkom.pl) i aplikacji – SkyCash, a także na pokładzie pociągów. Cieszy nas fakt, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się nowoczesne formy zakupu biletów –2018 roku już ponad 9 % biletów na przejazd naszymi pociągami kupionych zostało przez Internet i aplikacje mobilne. Jest to niemal 3 razy więcej niż miało to miejsce w 2016 roku. Zainteresowanie tą formą zakupu w ciągu bieżącego roku nadal wzrasta systematycznie. Mówiąc o sieci sprzedaży warto zwrócić uwagę na fakt, iż od września 2017 roku wszyscy nasi konduktorzy zostali wyposażeni w nowe terminale mobilne umożliwiające sprzedaż na pokładzie pociągu. Nasze nowoczesne terminale nie tylko pozwalają na szybszą obsługę podróżnego w zakresie kontroli, sprzedaży biletu czy informacji dla pasażera, ale również stanowią nowoczesną platformę technologiczną, która służy również do testowania możliwości integracji wielu rozwiązań, takich jak teczka konduktora czy dynamiczna informacja pasażerska. Pozwalają one także na uruchomienie płatności bezgotówkowych za sprzedaż biletów na pokładzie pociągów. Proces ten rozpoczęliśmy w grudniu 2018r. na terenie oddziału pomorskiego i kontynuujemy tak, aby tą możliwość dać pasażerom w pociągach na terenie całego kraju.
Jeśli natomiast chodzi o ofertę połączeń komercyjnych to powoli, ale również z żelazną konsekwencją zaczynamy je uruchamiać. Robimy to na podstawie uzyskanych decyzji Prezesa UTK o przyznaniu otwartego dostępu. Zdecydowana większość z tych połączeń ruszy w kolejnym rozkładzie jazdy. Myślimy również o uruchamianiu połączeń okazjonalnych. Na majówkowy weekend np. uruchomiliśmy połączenia w relacji ŁódźWarszawaGdynia. Zainaugurowaliśmy także połączenia sezonowe na sprawdzonych relacjach, jak Białystok – Waliły, Kielce – Sandomierz p. Skarżysko – Ostrowiec Świętokrzyski, Lublin – Bełżec, Lublin – Jarosław, ZamośćRzeszów oraz Rzeszów – Łupków. W planie mamy szereg atrakcji dla pasażerów na czas letnich podróży, już wkrótce przekażemy dalsze szczegóły.

Nowa kategoria pociągów POLREGIO, która została nazwana superREGIO, to wejście w rynek komercyjnych przewozów. Jak będzie się rozwijał ten segment państwa przewozów?

Restrukturyzacja pokazała, że potrafimy z żelazną konsekwencją realizować zmiany w różnych obszarach działalności spółki. Tak samo myślimy o rozwoju naszej spółki, a w tym o rozwoju naszej oferty przewozowej. Rynek jest bardzo konkurencyjny, jest nieco za wcześnie by odsłaniać karty – jestem jednak przekonana, że zaskoczymy pasażerów nowymi połączeniami i ofertą. Mogę jedynie dodać, że już od czerwca ruszają pierwsze z połączeń komercyjnych. Będą to połączenia sezonowe w relacjach KrakówZator, KatowiceZator, Wrocław – Ostrowiec Świętokrzyski. Atrakcyjne ceny, niezły czas przejazdu, kompetentna obsługa na pokładzie – to niewątpliwe atuty tych połączeń.

MD

Dodaj komentarz