Jeszcze w lutym dokonano rozbiórki pozostałych budowli, które kolidowały z budową trasy i ruszyły prace przy przebudowie uzbrojenia oraz pierwsze roboty ziemne. Zasadnicze prace ziemne ruszyły – 20 marca 2019 r. Na początku rozebrano stare torowisko w ciągu ul. Wojska Polskiego, od Trasy Uniwersyteckiej do ronda Kujawskiego i dawnej pętli oraz zabrano się za rozbiórkę przejścia podziemnego pod rondem Kujawskim. Następnie rozebrano torowisko tramwajowe na ul. Bernardyńskiej, od Zbożowego Rynku do mostu Bernardyńskiego i tory, od Zbożowego Rynku w kierunku Babiej Wsi.
Jednak największy zakres robót budowlanych wykonawca rozpoczął w połowie tego roku. Linia tramwajowa, która na znacznym odcinku znalazła się poniżej poziomu jezdni wymagała budowy murów oporowych.
W grudniu 2019 roku z wielkich rozkopów wyłaniać się zaczęły już trasa linii tramwajowych i nowe jezdnie. Szereg prac miały już za sobą brygady torowe. Po rondzie Bernardyńskim rozjazdy i pierwsze odcinki szyn były układane na rondzie Kujawskim. Rozjazdy w tym miejscu umożliwiły wyprowadzenie w linii w kierunku ul. Solskiego. Fragment torowiska na tej ulicy początkowo pełnić będzie funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowana jest budowa trasy przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego.
W czerwcu 2020 r. zawansowanie wszystkich prac przy tak ważnej inwestycji komunikacyjnej jaką była budowa linii tramwajowej na Kujawskiej osiągnęła 60 %, a w lipcu już 65%. Ulica zaczęła nabierać kształt nowoczesnej arterii przyjaznej dla środowiska. Wzdłuż ulicy stanęły już słupy trakcyjne, na których montowano sieć trakcyjna i panele fotowoltaiczne.
Ważnym elementem jaki wprowadzono do projektu były rozwiązania ograniczające hałas. Stąd między innymi ułożono tak zwane ciche, porowate nawierzchnie drogowe ograniczające poziom hałasu o kilka decybeli. Podobne właściwości dotyczyło nowego bezpodsypkowego torowisko wewnątrz wykopu.
Dodatkowo, przestrzeń pomiędzy szynami a betonem została wypełniana specjalnymi otulinami. W podobnym celu, w rejonie przystanków oraz węzłów (w miejscach hamowania), w nawierzchnię pod torami wbudowywano maty antywibracyjne. Wszystkie wody opadowe i roztopowe miały trafiać do urządzeń oczyszczających.
Pierwszy przejazd – techniczny nowym torowiskiem dokonano – 14 października 2020 roku. Tego dnia mimo nie najlepszej pogody dwa tramwaje ruszyły ul. Wojska Polskiego przez ronda Kujawskiego w dół, ulicą Kujawską i Bernardyńską w stronę ronda Jagiellonów. Po dokonaniu nawrotu na jednej z pętli wróciły z powrotem tą samą trasą na Wzgórze Wolności. Próba miała dać odpowiedź czy wybudowana infrastruktura tramwajowa (tory, sieć i przystanki) jest wykonana prawidłowo i gotowa do eksploatacji. Próby z udziałem tramwajów były powtarzane jeszcze kilkakrotnie.
Pod koniec października ruszyły prace nad nowym muralem na Kujawskiej. W tworzeniu abstrakcji brali udział autorzy projektu i zaproszeni artyści. Na całość pracy zużyto ok. 500 litrów najwyższej jakości profesjonalnej farby. Mural został zabezpieczony powłoką antygraffiti. Wyszło to dość ciekawie, wbrew negatywnym opiniom, które pojawiały się wcześniej. Mural jest artystycznym dopełnieniem nowego rozwiązania urbanistycznego w postaci murów oporowych linii tramwajowej, których łączna długość wynosi 440 metrów. Jest to najdłuższy mural w Bydgoszczy. Widziany jest jedynie z okien jadących tamtędy tramwajów.