Aktualności Inwestycje Tramwaje

Nowa linia tramwajowa spięła i ozdobiła Bydgoszcz

Na Mikołajki bydgoszczanie otrzymali długo oczekiwany prezent – uruchomiono tramwaj na ulicy Kujawskiej. Prezentujemy przebieg tej inwestycji od pierwszych koncepcji, poprzez realizację, aż do inauguracyjnego przejazdu z pasażerami po nowej trasie.

Historia budowy linii tramwajowej na południowej skarpie i wzdłuż ul. Kujawskiej sięga lat 70. ub. wieku i jest nierozerwalnie związana z budową osiedli mieszkaniowych Wyżyny i Wzgórze Wolności.

Koncepcji poprowadzenia tramwaju ul. Kujawską w dół, było wiele. Każdy z zespołów projektantów miał inną wizję. Wszystkich jednak przerażała stromizna pobocza, z która należało się zmierzyć.

Jeden z ciekawszych pomysłów jaki narodził się w połowie lat 70. zakładał podniesienie ronda Bernardyńskiego o ponad 2 metry a ruch pojazdów na linii Toruńska – Wały Jagiellońskie skierować tunelem. Tramwaj na linii Bernardyńska – Kujawska miał biec góra.

Inna z koncepcji przewidywała zjazd tramwaju od ul. Wojska Polskiego, łagodnie w wąwozie przez Wzgórze Wolności do ul. Toruńskiej w okolice ul. Ustronie. Tu jednak stał na przeszkodzie Browar Bydgoski i 3 kamienice.

Kolejny projekt na przebudowę układu komunikacyjnego w rejonie Zbożowego Rynku i przyległych ulic ujrzał światło dzienne w 1991 roku. Zakładał on (podobnie jak w połowie 70.) budowę dwupoziomowego skrzyżowania. To znaczy, jezdnia z Wałów Jagiellońskich, w stronę ul. Toruńskiej miała „chować się” pod rondem Bernardyńskim, którego poziom od dolnego odcinka ul. Kujawskiej, aż do mostu na Brdzie, miał być podniesiony niemal o 2 metry. Samo rondo Bernardyńskie miało stracić funkcję ronda i stać się skrzyżowaniem.