Inwestycje Raport z Polski

Od Beskidów po Pomorze – PLK modernizuje linie kolejowe

Polskie Linie Kolejowe SA z rozmachem realizują prace torowe w różnych częściach kraju. Od Beskidu Sądeckiego, przez Żywiecczyznę i Wielkopolskę, aż po Pomorze – inwestycje obejmują setki kilometrów torów, mostów, przejazdów i urządzeń sterowania ruchem. Celem jest poprawa bezpieczeństwa, komfortu oraz przyspieszenie podróży zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych.

Maszyna PUN na torach w Wielkopolsce (fot. Piotr Klimarczyk | PKP PLK)
Maszyna PUN na torach w Wielkopolsce (fot. Piotr Klimarczyk | PKP PLK)

Beskid Sądecki: komfort, bezpieczeństwo i cichsze podróże

Na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów, w kwietniu i maju tego roku zakończono intensywne prace na odcinku Stary Sącz – Piwniczna. Modernizacja objęła kompleksową wymianę nawierzchni torowej, zamianę starych, drewnianych podkładów na nowoczesne strunobetonowe oraz czyszczenie i podbijanie torów. W ramach prac wymieniono rozjazdy, zmodernizowano przejazdy kolejowo-drogowe i przeprowadzono gruntowny remont 62 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów.

Istotnym elementem tej inwestycji była budowa toru bezstykowego na niemal całym odcinku – rozwiązanie to nie tylko wydłuża trwałość infrastruktury, ale także ogranicza hałas i drgania odczuwane przez mieszkańców pobliskich miejscowości.

Na dalszym odcinku – Piwniczna – Granica Państwa – także przekształcono klasyczny tor w bezstykowy, montując 1000 nowych podkładów i wymieniając ponad 42 km szyn. Od czerwca pociągi pasażerskie na odcinku Stary Sącz – Piwniczna mogą poruszać się z prędkością do 90 km/h, a od grudnia – po zakończeniu modernizacji systemu sterowania ruchem – prędkość między Starym Sączem a Rytrem wzrośnie nawet do 120 km/h.

Co ważne, wykorzystane w modernizacji materiały staroużyteczne zostaną dalej wykorzystane przy kolejnych etapach prac na tej samej linii – m.in. na odcinku Tarnów – Stróże planowanym na 2026 rok. Efekty modernizacji całego odcinka Stary Sącz – Granica Państwa będą w pełni odczuwalne od grudnia 2025 roku, kiedy zakończy się montaż nowoczesnych, samoczynnych systemów zabezpieczeń na przejazdach.

Beskidy: nowa jakość na trasie Żywiec – Zwardoń

Równolegle intensywne prace prowadzone są na linii kolejowej nr 139 między Żywcem a Zwardoniem. Modernizowana będzie cała nawierzchnia torowa na długości 37 kilometrów. W ramach inwestycji wymieniane są szyny, podkłady oraz klasyczne złącza – te ostatnie zastępowane są nowoczesnymi złączami zgrzewanymi i spawanymi. Prace obejmują też oczyszczanie tłucznia oraz stabilizację toru.

Modernizacja tej górskiej trasy przyniesie wymierne efekty. Na odcinku Wilkowice Bystra – Żywiec prędkość pociągów wzrośnie z obecnych 60–70 km/h aż do 140 km/h, z niewielkimi ograniczeniami wynikającymi z krętości trasy. Na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń maksymalne prędkości wzrosną z 50 km/h do 70–80 km/h, z krótkimi fragmentami umożliwiającymi jazdę nawet 90–100 km/h.

Dla osiągnięcia pełnych parametrów konieczna będzie także przebudowa systemów sterowania ruchem kolejowym. Te działania, prowadzone w ramach osobnego zadania, będą realizowane etapami, co pozwoli stopniowo zwiększać prędkości w miarę odbiorów technicznych.

Dodaj komentarz