Wywiady

Odpowiednie utrzymanie i lepsza efektywność energetyczna kolei to klucz do sukcesu

Program „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”, zatwierdzony dwa lata temu przez Radę Ministrów, ustanawia ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową. Co to oznacza dla PLK?

Głównym celem programu wieloletniego jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w systemie transportowym kraju. Dla pasażerów wprowadzenie programu oznacza poprawę bezpieczeństwa i niezawodność przejazdu poprzez ograniczenie liczby zdarzeń i usterek na sieci kolejowej, a także podniesienie prędkości dla kursujących po Polsce pociągów. Z kolei dla przewoźników towarowych oznacza zwiększenie prędkości kursujących składów, jak i zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, co przełoży się na możliwość kursowania cięższych pociągów. Niewątpliwie wpłynie to na atrakcyjność i konkurencyjność kolei wobec innych środków transportu. Dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. program wieloletni oznacza natomiast uzyskanie ciągłości finansowania i możliwość planowania prac utrzymaniowych i remontowych w cyklu wieloletnim. Realizacja programu bez wątpienia wpłynie na atrakcyjność kolei.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przystąpiły do wspólnej inicjatywy branży kolejowej na rzecz oszczędzania energii – Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jest Pan Wiceprzewodniczącym Prezydium Rady Programowej CEEK. Proszę nam opowiedzieć jaki jest cel tej inicjatywy?

Wspólnie z innymi spółkami kolejowymi, ekspertami m.in. z Krajowej Agencji Poszanowania Energii (KAPE), Instytutu Kolejnictwa, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Jagiellońskiego i Klubu Jagiellońskiego wypracowujemy i wdrażamy rozwiązania, których celem jest poprawa efektywności energetycznej całego sektora kolejowego. Tworzymy platformę dialogu przedstawicieli przewoźników, zarządców i operatorów infrastruktury, instytucji naukowych i organizacji branżowych. Pracujemy nad tym, jak oszczędniej, efektywniej, taniej i bardziej ekologicznie przewozić pasażerów i towary po torach.

Dlaczego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. angażują się w tę inicjatywę?

W 2017 roku Krajowa Agencja Poszanowania Energii przeprowadziła w PLK audyt energetyczny. Okazało się, że mamy wiele do zrobienia: oszczędności, które możemy uzyskać – nie tylko związane z ochroną środowiska poprzez mniejszą emisję gazów cieplarnianych, ale też czysto finansowe – sięgają milionów złotych. Wynikało na przykład z niego, że najbardziej energochłonnym elementem naszej działalności są budynki. Duże wiec znaczenie dla PLK będzie miała termomodernizacja budynków oraz budowa instalacji fotowoltaicznych. W ramach działań innowacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. posiadają już w chwili obecnej 23 instalacje fotowoltaiczne, a będzie ich więcej. Pomimo, iż kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, te i inne działania maja dodatkowo zmniejszyć jej wpływ na środowisko.

Czy rzeczywiście zmiany w budynkach mogą przynieść PLK istotne oszczędności?

Zarządzamy ponad 5 tysiącami budynków. Właśnie budynki odpowiadają za 60% kosztów naszego zużycia energii. Dlatego też będziemy poprawiać efektywność energetyczną naszych obiektów co może w konsekwencji przynieść oszczędności przekraczające 16%.
Jeszcze bardziej, bo o 60%, można ograniczyć zapotrzebowanie na energię potrzebną na oświetlenie zewnętrzne, które w sumie odpowiada za 20% całkowitego zużycia energii w Spółce. Niedawno zaczęliśmy wdrażać ten program: praktycznie przy każdej inwestycji stosujemy inne, niż żarowe, źródło energii. Sukcesywnie wymieniamy też elementy oświetlenia tam, gdzie nie są planowane duże inwestycje. Liczymy również na możliwość wykorzystania środków UE, które umożliwiłby wsparcie działań planowanych do realizacji w ramach CEEK, w tym również programu poprawy efektywności energetycznej naszej infrastruktury.

Rozmawiał RK

Dodaj komentarz