PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniają stację Olsztyn Główny. Aktualnie prowadzone są prace m.in. na peronie nr 3. Do użytku oddany ma zostać w sierpniu. Zakończyła się za to inwestycja, którą PLK prowadziła w warmińsko-mazurskich Łankiejmach. Tam pasażerowie korzystają już z wygodniejszych peronów.
Prace na warmińsko-mazurskich torach realizują PKP PLK, dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz budżetowych.
Olsztyn Główny
W kwietniu zarządca oddał do użytku przebudowany peron nr 4 na olsztyńskim dworcu. Obecnie prace realizowane są na peronie nr 3. Postępują działania przy budowie przejścia podziemnego od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Będzie ono szersze, a także wyższe. Gotowych jest 6 z 10 segmentów tunelu.
Z przejścia na perony prowadzić będą windy i schody ruchome, co ułatwi dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stacja stanie się dostępniejsza także mieszkańcom osiedla Zatorze. Na stacji gotowych jest ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Wykonawca zrealizował prace rozbiórkowe peronu nr 3, połowy peronu nr 2 oraz torów nr 1 i 3, co umożliwi budowę kolejnych segmentów przejścia pod torami oraz nowych torów i peronów. Rozpoczęły się prace przy budowie nastawni.
– Modernizacja stacji Olsztyn Główny zapewni oczekiwany komfort obsługi wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kolej w woj. warmińsko-mazurskim zmienia się także dzięki środkom z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Modernizujemy stacje i przystanki, aby zachęcić do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, jako przewidywalnego i najbardziej ekologicznego środka transportu. W Łankiejmach podróżni już wsiadają do pociągów bezpieczniej i wygodniej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zadanie o wartości ok. 400 mln zł PKP PLK realizuje przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 r.
Łankiejmy
Podróżni na przystanku Łankiejmy (linia kolejowa nr 353 Poznań Wschód – Skandawa) korzystają już z obu przebudowanych peronów. Do oddanego do użytku w maju br. peronu nr 2 dołączył sąsiedni peron nr 1. Z wyższych konstrukcji podróżni łatwiej wsiadają do pociągów na trasie Olsztyn – Ełk. Wygodne dojścia ułatwiają dostęp dla osób ograniczonych możliwościach poruszania się. Odpowiedni komfort obsługi zapewniają wiaty i ławki. Jest nowe, energooszczędne oświetlenie oraz oznakowanie z gablotami informacyjnymi na rozkłady jazdy, a także inne ważne informacje dla pasażerów. Dla podróżnych dojeżdżających na przystanek rowerem przygotowano stojaki rowerowe. Inwestycja zrealizowana przez PLK S.A. kosztowała ponad 4,8 mln zł netto.
Środki na zadanie pochodziły z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Wszystkie inwestycje z tego programu na terenie woj. warmińsko-mazurskiego już zrealizowano. Podróżni korzystają już z nowych przystanków w Nikielkowie i Kolnie, na trasie z Olsztyna do Korsz (linia kolejowa nr 353), oraz w Wietrzychowie na trasie z Olsztyna do Działdowa (linia kolejowa nr 216). Przebudowano także peron w Pasłęku oraz wydłużono trzy perony w Działdowie.