Opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy 2021/2022 będą na takim samym poziomie, co w obecnym rozkładzie. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego umorzył postępowanie ws. zatwierdzenia projektu cennika PKP PLK.
PKP PLK na kilka dni przed wydaniem przez Prezesa UTK decyzji w sprawie projektu cennika na rozkład jazdy pociągów 2021/2022, poinformowały o stosowaniu od 12 grudnia 2021 r. opłaty podstawowej i manewrowej na poziomie opłat obowiązujących w rozkładzie 2020/2021. PKP PLK wycofały również wniosek z 18 grudnia 2020 r. o zatwierdzenie projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rozkład jazdy pociągów 2021/2022. Prezes UTK umorzył w całości postępowanie administracyjne w tej sprawie.
Na sieci zarządcy od 2018 r. obowiązują więc stawki zatwierdzone decyzją Prezesa UTK z dnia 22 sierpnia 2018 r. PKP PLK poinformowały również o zamiarze zaktualizowania Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2021/2022 w zakresie cennika.
Zarządcy infrastruktury zobowiązani są przedstawić do zatwierdzenia Prezesowi UTK projekty nowych cenników. Prezes UTK weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury. Projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia.
Zarządca infrastruktury może również, informując Prezesa UTK, podjąć decyzję o stosowaniu na kolejny rozkład jazdy pociągów odpowiadającej mu części cennika obowiązującego w poprzednim rozkładzie jazdy pociągów i zaktualizować regulamin sieci w zakresie cennika.